Sparad i grobarhet, höstsådd, inomhusodling, Odling, sötpotatis, sticklingar, tomat

Så gick det med att vänta med att så…

Jo.. jag hade ju bestämt mej för att vänta till helgen med att så tomater. Men så blev det onsdag och det är ju lillörda’ och räknas som helg, det är sen gammalt 😜 Sen är det ju ett annat större problem, någonstans mellan Grekland och Sverige ligger frön som jag beställt från Meraki Seeds, denna guldgruva av fina sorter! Det verkar som att det som Helena postade den 26/1 fastnat för jag är inte ensam om att sitta och försmäkta. Just nu är jag nervös att det inte alls ska dyka upp, men om det kommer idag så har det ju tagit 38 dagar. Fast det är inte klokt och det är inte ok Postnord!

Kanske var det också ett skäl till att så de andra tomaterna nu och att dela upp sådden om/när resten dyker upp.

Det blev 35 sorter den här gången. Och spana in de vita burkarna med lock på högra bilden! Världens bästa såburkar! Rymmer ett par dl, är gjorda av mjuk vitplast (känns lite pappaktig) och ett perfekt lock till. Jag fick dom när vi hämtade mat på Jako Sushi i Askersund, man fick misusoppa i den. Första gången jag åt sushi på riktigt, det var oväntat gott och med tanke på de fina burkarna kommer det bli fler gånger 🤓

Fö använder jag helst engångsmuggar av lite mjukare plast, de håller bra utan att spricka och man kan skriva på dom, de håller i flera år och till många sådder. Och i skrivande stund, två och etthalvt dygn senare så har flera sorter börjat visa sig 🪴🍅

Igår, den 5/3, var den Stora Dagen! Årets första tomat inmundigades M-M-M!

No 1, Venus dvärgtomat, gooood och väldigt lämplig för fönsterodling

Det visar sig att No 1 nog är en Venus., lite mer orangea tomater än Yellow Canary och ännu sötare. Och alla goda smaker kom fram eftersom solen värmde upp den där i fönstret.

Sovrumsfönstret är helt perfekt att odla i den här tiden (mars-april) det blir väldigt varmt och ljust. Lite längre fram, maj-juni är det för varmt och stekigt. Men då kan ju tomatplantorna ändå flytta ut 😀 Jag är bra i fas i år, fönstret är fullt med plantor som har blommor och kart. Alltså, in i minnesarkivet att så de första tomaterna i november. De fick ju stå på köksbänken under det lysröret under den där mörka helvetestiden i nov-dec. No 1 är ju dock en spontanplanta som grott och börjat växa i växthuset. Blir intressant att se när de andra kommer ikapp.

Som jag sagt tidigare, tomater är min favoritgröda för att de både är goda, tacksamma och flexibla. Att de dessutom går utmärkt att lagra gör dem till fantastisk mat. De verkar dessutom kunna misshandlas hur mycket som helst. Majaplantorna som halshöggs har kommit igång och deras skott också. Tror att det blir plantering av skotten idag faktiskt.

Såhär långt ser det ut som att skott som är från stam + ett blad får rötter fortare än toppskott. Blir intressant att se vilka som får blommor/frukter först.

Andra försök som är intressanta just nu är grobarhetstesterna. Av den röda solhatten hade mer än 20st frön grott, nu har de planterats och på dirren började de växa. Och så var den blodade tanden igång. Raskt plockades 24 sorters olika gamla frön fram ur lådan och lades i fuktat papper i plastpåse. Några åkte in i frysen eftersom de behöver en rejäl köldknäpp innan de vill tänka på att gro. Jag har inte särskilt stora förhoppningar om att det ska bli något, och kanske lika bra det. Någon gång förritiden har jag alltså på allvar köpt frön till cembratall, koreagran och pappersbjörk (de som ligger i frysen nu) Ville jag verkligen ha det? Nåväl, om de gror så är det väl meningen att jag ska ha såna träd. Och om de 20 år gamla fröna inte gror kan jag iaf slänga dom utan att ha dåligt samvete 🙃

Röd solhatt, förgrodd i papper planterad igår. Pigga små rackare.

Sötpotatisen i den ena lådan har växt lite till och nu har de fått komma fram i ljust utan direkt sol (den vanligaste önskan hos växter och kanske svåraste platsen att hitta?) Den andra lådan står än så länge kvar på elementet i källaren. kanske ska den få komma upp i ljus också nu.

Sötpotatisbebisar

Ute skiner solen, det är nån enstaka plusgrad, man längtar efter varmt och vår, men det är faktiskt bara början av mars så det gör inget om det lugnar sig lite till. Sade förnuftet när hon skulle övertala hjärtat.

Sparad i höstsådd, Odling, tomat

Odlingsåret 2021 har börjat!

Jullov betyder planera för odling 😃 och nu gör jag allt för att bromsa. Försöka nöja mig med att sätta lite i taget. Det är väldit svårt.

Lysröret har burits in (efter mycket tjat) och fönstertomaterna och de most precious av pelargonsticklingarna har fått flytta dit.

Tomater, pelargonsticklingar och det stackars olivträdet (längst bort i bild)

Tomaterna (sådd 6/11) har skolats om och efter bara 36h syns tillväxten (de är lite ljusare i toppen pga ett dygn utan lampa i källaren).

När skörden togs in i höstas (13/10) följde även en liten tomatplanta av okänd härstamning med in. Nu är det knoppar i den..

Tomater på Alla hjärtans dag?

En del av min begränsning av sådd är att endast så paprikan nu (7/1). Chilin ska få vänta åtminstone till det magiska datumet 19 januari som var den dag jag sådde på förra året och som då tydligen var ett i hästväg bra datum för chilisådd. Jag hade egentligen tänkt låta fullmånen styra sådden men kunde inte hålla mig. Det är tre veckor kvar till fullmåne nämligen.

Av fjolårets tomatskörd återstår endast fyra backar med glest lagda Ponderosa, Vesuvio Giallo och Söta Karin. Och jag försöker äta upp så mycket det går för de håller på att tappa smak och faktiskt bli sämre. Förutom Ponderosa då förstås, den håller ff på att mogna 😄 Och om man undrar vad det är för mörka små torra grejer som ligger där tillsammans med tomaterna så är det precis vad det är; tomatrussin, tomater som spontant torkat ihop till russin, goda att snaska på om man frågar mig 😋

Återstoden av tomaterna

Utanför fönstret snöar det för fullt 🤍🤍🤍 och om en timme kommer solen! ❄️💕

Sparad i höstsådd, Odling

Höstsådd

För ett par veckor sedan la jag lite frön i jord. Nu har de kommit upp vilket betyder att jag för första gången har gjort en höstsådd. Roligt! Hoppas de klarar sig nu trots frosten som kommit och faktiskt legat kvar även på dagarna.

Vitlöken har kommit upp!

Och den här odödliga purjon alltså… Fröställningarna har jag böjt ner i papperspåsar för att få fröna när de är mogna och ramlar av. Och! Det kommer nya smålökar vid sidan av de gamla. Verkar som att de här lökarna flyttat in för gott i mitt växthus 😄