Sparad i Planera

Planering av trädgårdslandet

Hipp hipp och HURRA!! Nu är det äntligen vårdagjämning 😍 solen är tillbaka på riktigt och vi är ute på ANDRA sidan!! Det betyder att jag nu på allvar ska sätta igång med tomaterna. Prisa de Högre Makterna, vad jag har längtat!

Planeringen av grönsaksodlingen är i full gång. Jag undrar lite hur jag ska få plats med det jag vill ha, iår ska majs och pumpa få flytta tillbaka till grönsakssidan (det gick inte 100% bra förra året brevid dahliorna) å andra sidan ska utetomaterna ner till dahliorna för att inte riskera potatismöglet i samma utsträckning.

Planeringen för grönsakerna är att jag flyttar runt på dem varje år i någon slags växelbruk. Dock tenderar jag att odla mer av sånt som kräver ganska mycket näring (majs, pumpa, kål) och mindre av sånt som laddar jorden (ärtor, bönor etc). Det betyder att jag får vara frikostig med jordförbättringen och lassa på med mycket kompost, hönsskit och täckmaterial. Förresten läste jag nyss att Sara Bäckmo gjort analys av sin jord och fått så enastående bra värden på den, och det hon i princip använder är täckmaterial. Nog för att man kan se att jorden blir bättre på flera sätt vid täckodling; jordstrukturen blir mulligare och mer fukthållande och växterna frodas, men det är ändå kul att få det svart på vitt.

Okej, åter till mitt lilla växelbruk. Det går ut på att de flyttar efter varann och det tar fyra år innan de är tillbaka på samma ställe som sist. Där jag har ärtor och bönor ena året, följs av kål, majs och pumpa, därefter kommer lök och sist potatis. Efter det börjar det om från början igen. Typ. Och så har jag de grejerna som har lite special; morot. Den odlar jag i sand och till för ett år sen kämpade jag på med att flytta runt denna låda för att som jag trodde lura morotsflugan. Vid lite djupare studier visar det sig att morotsflugan inte kan komma ner till moroten om man täcker med gräsklipp vilket också förklarar hur mina morötter har klarat sig utan minsta angrepp. Och jag kommer nu ALDRIG mer att kånka iväg lådan till andra sidan landet, utan glatt bara göra en fåra i sanden, sätta frön, vänta på deras uppkomst och sen täcka med gräsklipp mellan raderna 😃

Rödbetor får komma där det finns en glipa, likaså med sallat och dill. Vilket jag inser nu att jag glömt att rita in. Den kommer säkert där den vill iaf med tanke på hur den bara kom överallt förra året. Sen måste det ju finnas lite blommande grejer också; vallmo, klint, buskkrasse och tagetes. Honungsfacelia och kanske lite snokört också.

Förra säsongen sådde jag ju bladgrönt samtidigt som vitlöken skördades och det var helt makalöst bra, det behövs inte alltför stora ytor till just salladsodling för två pers heller.. I år ska jag komma ihåg att även sätta lite salladskål som jag helt glömde förra året, den ska ner då i juli när ljuset börjar avta igen. MEN TILLS DESS ÄR DET SKITALÄNGE KVAR!!! Vi har ju precis bara kommit till ANDRA och BÄSTA sidan!

Något som jag ska försöka bli bättre på är att samodla, eller att maxa ytan. Sätta i omgångar och att försöka få in sånt som snabbt blir skördeklart mellan det som tar mer tid på sig. Rädisor är ju en typisk grej som man verkligen kan trycka in en liten rad mellan annat men även dill är ju en sån sak men då gäller det ju att vara med och skörda av när det behövs INNAN den blir en megastor krondill och jag har för svårt att ta bort den – de är ju så snygga!

Till sist en film från grönsaksodlingen 2024 för att inspireras till odlande 2025:

Sparad i Recept

Pumpa-och grönkålspaj med glaserad rödlök och rostade hasselnötter

Pumpa är väl ändå en helt fantastik grönsak? Tänk att de jag skördade i september och förvarat i rumstemperatur fortfarande är hur fina som helst! Här kommer ett recept som blev riktigt gott och det känns extra bra att mycket av det som är i kommer från den egna produktionen. Pajen räckte till 6 portioner.

En del av ingredienserna, obs tefatspumpan fick inte plats i pajen utan får vänta till nästa gång.

Pajdeg:

  • 3dl mjöl
  • 125g smör
  • 1msk kallt vatten

Kör rubbet i en matberedare, tryck ut i en ugnsfast form och ställ i frysen ca 10 min (den ska vila men eftersom jag sällan har förberett så får den vila fort). Här kan man fuska och köpa en färdig men jag tycker att den man gör själv är mycket godare och dessutom vet man vad det är i den. Det går fort att göra den.

Förgrädda i 225˚ ca 10 min.

Fyllning och topping:

  • hasselnötter
  • ca en halv mellanstor pumpa
  • ett pkt bacon
  • timjan
  • salt och peppar
  • 5 cocktailtomater
  • 100g grönkål
  • ca 1dl riven gratängost
  • 3 ägg
  • 2dl creme fraiche
  • 3 msk sweet chili
  • 3 röda lökar
  • balsamico vinäger

Gör såhär:

  • Rosta hasselnötterna i torr stekpanna
  • Riv eller skär pumpan i små bitar, klipp baconet i strimlor och stek i smör. Krydda med timjan, salt och peppar. Lägg i det förgräddade pajskalet.
  • fördela små bitar av grönkålen och de halverade tomaterna i pajen.
  • Strö över osten.
  • Vispa ihop ägg, creme fraiche och sweet chili. Häll i pajen.
  • Salta och peppra pajen, grädda i 200˚ ca 30-40 min, den ska få lite färg.
Snart: skjuts ini ugnen!

Medans pajen är i ugnen:

  • Strimla och stek löken först på svag värme, krydda med salt och peppar.
  • Häll på balsamico och höj värmen något, stek ca fem minuter till.
  • Hacka nötterna grovt.

När pajen är färdiggräddad, fördela den glaserade löken och de hackade nötterna över den, låt den vila en stund innan servering.

Servera med kokta eller grillade majskolvar och rivna morötter.

Pajen fick utlåtandet: ”Mmm, smakrik!” från personer runt bordet och genast känner sig odlerskan lite som kock också 👩🏼‍🍳🥰

Sparad i Odling

Budget-blockers!

Är allt du önskar dig på denna jord en soilblocker? En sån däringa manick som skapar många små jordkuber på ett litet kick och som göra att du spar både tid, plats och plast. Men kanske tycker du inte det är ekonomiskt försvarbart att köpa in en pryl för många hundralappar utan att det sen ger några pengar tillbaka?

Då finns det ett knep som är otroligt bra och som jag använt under ett par år, nämligen att ruta upp jorden i låda ungefär som när du bakat en kaka i långpannan.

Använd rejält blöt jord, lägg den i den låda du ska förodla i alternativt på en bricka med en liten kant. Jag har mestadels använt kaklådor utan hål i botten. Jag använder en spackelspade eller en murarslev och skär rutor i den blöta jorden. Meningen är det ska bli lite luft mellan rutorna för att (fick jag lära mig häromdagen) när plantans rötter kommer till luft så vänder de! Det är alltså därför som rötterna håller sig i sin egen lilla kub och inte trasslar in sig med grannens.

De flesta som jag sätter i block sitter där tills det är dags att flyttas ut med några undantag, sommarfloxen är ett sånt. För att det var tajt om tiden förra året fick jag rationalisera omskolningen och istället för att sätta om varje kub för sig lyfte jag helt sonika upp alla kuber, la i uppblött jord i botten, la tillbaka blocken och skar rutor där det redan fanns spår. på så vis fick de lite mer jord och klarade sig nån vecka till innan utplantering. OBS! man får vara lite försiktig så att inte jordblocken ramlar isär när man lyfter.

Lycka till! 🌱🌱🌱

Sparad i Tomatens Dag!

#tomatensdag2025 🍅🍅🍅🥰

Tomatens dag och en hyllning till min bästa gröda!

För många år sen (ca 30 🙈) när jag började odla tomater hade jag dem vid en ladugårdsvägg. Det blev enorma mängder tomater som inte hann bli röda (det var på den tiden man blev superimponerad om någon hade en gul tomat). Jag ställde dem i papperskassar i källaren och fick väl några att eftermogna men de mesta blev förstört eftersom de låg på varann. Med tiden har jag lärt mig många saker om tomatodling och nuförtiden hör jag till den skara som aldrig köper tomater på affären. Dels för att jag är bortskämd med att de egna smakar så himla mycket bättre och butikstomater har ofta inte ens rätt konsistens. Dels har jag egna tomater nästan året om, höstskörden sparas och lagras till långt fram på våren, om man drar igång dvärgbusktomater i januari så har man faktiskt en liten skörd på fönsterbrädan att smaska på i april. Och genom att planera med olika sorter så sprider man skörden över en längre tid. Sen är det ännu godare att ta den där första utetomaten om man fått längta lite (även om jag alltid tycker att jag får vänta för länge).

Här är årets upplaga av fönstertomater som precis i dagarna fått flytta från lysrör till fönster.

Att anpassa sin konsumtion till säsongerna vi har och att mestadels äta sånt som kommer från odlingar i närheten är ett otroligt viktigt ställningstagande. Även om det inte är ekologiskt (vilket är en ganska omfattande och krånglig process med kontrollinstanser och ibland obegripliga regler) så har det inte fraktats långa sträckor, du har gynnat ditt samhälle genom att någon människa har sitt jobb här och inte på andra sidan jorden. I vårt land har vi många regler som måste följas och visst uppdagas det ibland saker som inte har gått rätt till men kontrollen är ändå betydligt större än om du köper saker från Långtbortistan. Jag tycker att det är konstigt att vi i Sverige som har så stor kontroll över produktionen av mat får importera från länder där man verkligen inte har samma kontroll. En bonde skrev för flera år sen: ”Mina barn serveras mat i skolan som produceras på ett sånt sätt att om jag gjort likadant skulle jag hamna i fängelse.” Är inte det konstigt? Att vi är så noga med det som tillverkas runt oss men sen när vi importerar så slutar vi bry oss?

Och hur gör jag då, lilla Odlerskan mitt i stora världen? Jo, jag odlar den mat jag kan och har sån tur att just Tomaten är en som går så himla bra att odla här!!!

Varför jag gillar tomater så himla mycket? Det finns så många skäl men jag ska ändå försök lista upp några så får vi se om du håller med.

  1. De är goda. Skulle eg inte behövas fler skäl men..
  2. Växer i alla jordar (om än med lite olika resultat).
  3. Du måste inte ha ett växthus eller jättestora ytor, krukor på en balkong eller en påle i trädgårdslandet, båda delarna funkar utmärkt.
  4. Tål tuff behandling; de kan tex bli knäckta och tejpas ihop. De kan halshuggas och förgrena sig så att du får dubbla, fyrdubbla, åttdubbla osv antalet plantor. En kvist som gått av kan sättas i vatten och den får rötter på bara några dagar.
  5. När du planterar om visar den tacksamhet på en gång och börjar växa – säg ordet ”omplantering” till en gurka så ska du få se på svimningsanfall deluxe. Om du sen närmar dig den med lite hastiga rörelser och en jordsäck i handen är det inte säkert att den överlever..
  6. Det finns mååååånga olika sorter och smaker; snabba och lite mer långsamma, såna som lagrar bra och såna som passar till sås, sallad, smörgås eller smågodis.
  7. Variationen i färg, form och storlek är oändlig.
  8. Det är en gröda som vi faktiskt kan odla i vårt klimat med lite anpassningar; växthus, skyddat läge, rätt sorter osv.

Passande nog så infaller Tomaten och tomatsåsens dag precis när det börjar bli dags att ta de slutgiltiga besluten om årets odling. Trädgårdstrollet brukar ha någon typ av tema och jag funderade på att hitta på ett jag också. Svårt. Jag vill ju ha allt. Så då kanske Minimalism skulle vara mitt tema för iår? Och då tänker jag att: Inte fler sorter än förra året (53 då, nu 50) och att inte ha fler än 2 av varje ny sort. Ett stopp på 100 plantor? Och där sprack matematiken direkt. Av mina gamla godingar behöver jag ha fler än två plantor. Jag får nog stanna på 1/ny sort. Fast tänk om den plantan är ett dåligt exempel för sin sort? Oj-oj! Kommer jag att lyckas tro? Vem vill betta? 😉

Jag har iaf bestämt mig för att jag inte behöver odla alla sorter varje år (vilken lättnad 😅). Jag har en rejäl fröbank som jag inte vill tappa bort, men som tur är är ju även tomatfrön långlivade och gror även om de har ett par år på nacken. Iår är ju också året när jag hoppas så ini bängen att de sorter som jag tagit från f1 fröna (den svarta plommon-cocktail och Regnbågen) ska bli stabil. Här har jag skrivit lite mer om det.

Så här ser min tomatplan ut för året:

Bra att sitta och kolla igenom förra årets slutresultat igen och ta upp de tankar man hade i höstas, just nu är ju såivern som störst och ska man begränsa sig (jag vet, minst lika trist som att banta, men det är lite skönt att inte behöva göra om alla sina misstag) så är det nu man gör det. Ska se om jag lyckas med projektet ”sätt så många frön som du vill ha plantor”…. 😜

Vill du hitta bra recept har jag samlat mina favoriter under Recept och vill du hitta bilder och beskrivningar av de sorter jag har provat genom åren finns de i Tomatbiblioteket.

Just nu skiner solen och lovar en fin vårig marsdag och jag ska fira med att så lite ampeltomater idag.

Vill du får mer tomatinspo rekommenderar jag https://www.tradgardstrollet.se Här finns många toppenbra sortguider och odlingstips och Jasmine som driver bloggen och podden finns även på insta och fb. https://farbrorgron.se och @tomatalvan ger också tips och råd gällande sorter och metoder.

Gör du själv en hyllning till världens bästa gröda – tagga med #tomatensdag2025

Länge leve: Tomaten!!! 🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅