Sparad i chili, Recept

Chilimarmelad

Nu har jag testat att göra chilimarmelad och wow vilken hot hit!! Visst hettar det till i munnen men det stannar där och eftersom marmelad är såpass sött blir det en väldigt god kontrast till det heta. Marmeladen fick godkänt både av sonen och dennes flickvän 😀

Jag har använt Hot Lemon för att den har så tydlig och fin citrussmak, och den är inte alltför stark. (30-50.000 Scoville). Gjorde dubbel sats på en gång (vad ska man göra med all frukt liksom? 😜). Kommer nog att göra fyrdubbel sats nästa gång 😌

Inmundigades med salta kex och hushållsost och när en har börjat – då vill en inte sluta 😛

Sparad i Recept

Äntligen bruschetta!

Nu är tiden som man väntar på hela året, tiden då man kan slösa med goda tomater i alla dess färger! Här kommer en som vi fick glufsa i oss härom kvällen. Och du, den ska passa på en stor tallrik, inte nån liten mjäkig förrätt, det här ska man få så man blir mätt av!

Vad behövs?

  • många små eller ett par stora tomater som delas i mindre bitar
  • tärnad paprika
  • hackad rödlök
  • basilika klippt till tunt skrufs
  • några gurkskivor
  • ett par små salladsblad, gärna gemsallad
  • en mild chili klippt i små bitar
  • smör till stekning
  • valfritt bröd som du gillar, här blev det jollekaka
  • grillad kycklinglårfilé (marinerad i soya och sweet chilisås)
  • rosa sås (en creme fraiche som blandats med lite sweet chili)
  • salladsost-röra (mosa salladsost och blanda med creme fraiche)

Hur gör man?

Klipp ner chili i smöret i stekpannan och fräs, stek sen brödet på båda sidorna. Det ska vara skorpigt på ytan. Lägg upp på tallrik, på med tomater, paprika, rödlök och basilika. Lägg salladsblad och gurka brevid, på med kyckling och några skedar av den rosa såsen och oströran. Stoppa i munnen och du är i full speed på regnbågen mot himmelriket!

Om jag bara fick välja en maträtt att äta varje dag fram till tidens ände, skulle det vara denna 🍅🍅🍅

Sparad i Recept

Pumpa-och grönkålspaj med glaserad rödlök och rostade hasselnötter

Pumpa är väl ändå en helt fantastik grönsak? Tänk att de jag skördade i september och förvarat i rumstemperatur fortfarande är hur fina som helst! Här kommer ett recept som blev riktigt gott och det känns extra bra att mycket av det som är i kommer från den egna produktionen. Pajen räckte till 6 portioner.

En del av ingredienserna, obs tefatspumpan fick inte plats i pajen utan får vänta till nästa gång.

Pajdeg:

  • 3dl mjöl
  • 125g smör
  • 1msk kallt vatten

Kör rubbet i en matberedare, tryck ut i en ugnsfast form och ställ i frysen ca 10 min (den ska vila men eftersom jag sällan har förberett så får den vila fort). Här kan man fuska och köpa en färdig men jag tycker att den man gör själv är mycket godare och dessutom vet man vad det är i den. Det går fort att göra den.

Förgrädda i 225˚ ca 10 min.

Fyllning och topping:

  • hasselnötter
  • ca en halv mellanstor pumpa
  • ett pkt bacon
  • timjan
  • salt och peppar
  • 5 cocktailtomater
  • 100g grönkål
  • ca 1dl riven gratängost
  • 3 ägg
  • 2dl creme fraiche
  • 3 msk sweet chili
  • 3 röda lökar
  • balsamico vinäger

Gör såhär:

  • Rosta hasselnötterna i torr stekpanna
  • Riv eller skär pumpan i små bitar, klipp baconet i strimlor och stek i smör. Krydda med timjan, salt och peppar. Lägg i det förgräddade pajskalet.
  • fördela små bitar av grönkålen och de halverade tomaterna i pajen.
  • Strö över osten.
  • Vispa ihop ägg, creme fraiche och sweet chili. Häll i pajen.
  • Salta och peppra pajen, grädda i 200˚ ca 30-40 min, den ska få lite färg.
Snart: skjuts ini ugnen!

Medans pajen är i ugnen:

  • Strimla och stek löken först på svag värme, krydda med salt och peppar.
  • Häll på balsamico och höj värmen något, stek ca fem minuter till.
  • Hacka nötterna grovt.

När pajen är färdiggräddad, fördela den glaserade löken och de hackade nötterna över den, låt den vila en stund innan servering.

Servera med kokta eller grillade majskolvar och rivna morötter.

Pajen fick utlåtandet: ”Mmm, smakrik!” från personer runt bordet och genast känner sig odlerskan lite som kock också 👩🏼‍🍳🥰

Sparad i Recept

Äppelvåfflor med kanel

Ingen har väl undgått Den Stora Äppelskörden? Jag har under den senaste månaden provat på en mängd olika recept på pajer och kakor men idag blev det att göra våfflor med äpple och kanel i smeten, det blev riktigt gott om jag får säga det själv.

Detta behövs till 4 halvhungriga:

  • 100g smör
  • 5dl vetemjöl
  • 1tsk salt
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 1tsk vaniljsocker
  • 2tsk kanel (går att överdriva om man gillar kanel mycket)
  • 5dl mjölk
  • 2 ägg
  • 1-2 rivet äpple

Smält smöret och låt svalna. Blanda först alla torra grejer och vispa ihop med mjölken lite i taget, försök att inte få några klumpar. Man kan använda elvisp om man gillar maskiner. Vispa ner först smöret och sen äggen. Riv ner äpplena i smeten, vispa ihop. Grädda.

Eftersom jag inte kan få nog av äpplen just nu blev det äppelmos, grädde och lite honung på våfflorna. Supersmarrigt!

Nästa gång ska jag nog prova att även ha i lite kardemumma i smeten 😋

Våffla extra-allt

Har du något bra äppelrecept att dela med dig av?

Sparad i Recept, tomat

Tomatpaj med fetaoströra och tomatsallad

I den tid när man får raceräta tomater och för att njuta av det överflöd man väntat så in i bomben på blev det idag en ost-, bacon och tomatpaj.

Antingen gör man på det godaste sättet och gör sin egen pajdeg – lätt, men tar en liten stund extra att göra. Jag brukar göra enl nedanstående. Eller så köper man en färdig på Ica, det funkar det också. Tidsåtgång med köpt pajdeg; ca 1h.

Pajdeg:

  • 150g smör
  • 3dl mjöl
  • 1-2 msk vatten

Kör smör och mjöl i matberedare tills det blandats, häll på vattnet och kör tills degen är en bra deg.

Grejer att lägga i pajen:

  • 1 hackad gul lök
  • 1pkt klippt bacon
  • 3 ägg
  • ca 2dl grädde
  • ca 1,5 dl riven ost
  • en massa halverade småtomater
  • svartpeppar

Fetaoströra:

  • 1 pkt ica basic salladsost (som är den absolut godaste, mild och krämig)
  • 3 ät-matskedar creme fraiche

Tomatsallad:

  • Stora tomater i glada färger
  • röd lök
  • färsk basilika

Sätt ugnen på 200˚. Tryck ut pajdegen i formen. Släng ut den hackade löken, baconet och svartpepparn på pajskalet. Förgrädda ca 15min.

Vispa ihop ägg och grädde. När pajen är redo att fyllas; häll på äggblandningen, lägg på så mycket halverade småtomater som du tycker ser fint och gott ut. Strö över osten. Grädda ca 20 min.

Mosa salladsosten med en gaffel och kör ihop den med creme fraichen.

Skiva och varva tomater och lök på ett fat, toppa med klippt basilika.

Servera den perfekta måltiden för ett tomatfreak och de stackare som lever i medberoende.

Vill du inte missa något inlägg från Jordiga Tummen?

← Tillbaka

Tack för din respons. ✨

Sparad i persika, Recept

Persiko-smoothie eller som mormor skulle ha sagt; rårörd persika 😊

När man som jag får ungefär 10kg persikor på ca två veckor är det bra att kunna ta vara på dom och sprida lite på allt det goda – man är hyfsat mätt på persika där i v30. Och då är smoothie ett toppenbra alternativ, smaken bevaras, det går snabbt att göra och kräver inte en massa andra grejer.

Jag kärnar ur persikorna och mixar (med skal och päls kvar) smakar av med socker, tömmer upp i zip-påsar och fryser in. påsarna läggs ner för att vara så platta det går för att de sen ska kunna tinas snabbt och kanske inte helt, man vill att den ska vara lite som en slush när man sörplar i sig den en solig dag 🥰

Om man vill kan man göra den lite extra nyttig och ha i lite spenat eller blåbär, snyggt och gott 😋

Vill man ha något smarrigt till våfflan så passar de utmärkt tillsammans med vispad grädde.

Sparad i Recept, spara och förvara, tomatsås

Tomatsås med chili och basilika

  • ca 1kg röda tomater
  • 2-3 gula lökar
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 2st chilis (tex röd padron, pot black, vampire)
  • knippe färsk basilika
  • salt & peppar
  • ett par tsk socker
  • olivolja
  • en skvätt vatten
  • atamon
  • stor gryta som det kan koka häftigt i utan att skvätta över
  • något gott att dricka för att man blir väldigt törstig av att vänta på hopa-kokandet.
  • glad musik i en högtalare i köket

Dela löken i mindre bitar, krossa vitlöken. Bryn i olja och koka efter i lite vatten för att få den helt mjuk. Dela tomaterna och låt koka, när skalet släpper; fiska upp dessa med tex stekpincett.

Klipp ner chilin och när allt kokat sig mjukt, mixa slätt. Koka häftigt till det reducerats till lagom lägga-på-pizza-konsistens. Klipp ner basilikan mot slutet. Smaka av med salt och peppar.

Tillsätt atamon enl förpackningen och häll upp i varma glasburkar.

Jag använder ganska små burkar för att inte behöva ha dem öppnade för länge sen.

Sparad i Recept

Rårörd rabarbersaft

Något som står på att-göra-listan i början av sommaren är rabarbersaft. Jag har inte så mycket frukt- och bärbuskar i min trädgård men rabarbern den växer – stor och ståtlig! 😍 Här kommer så ett recept på rabarbersaft som jag tycker är toppen. Vet inte vart ursprunget kommer ifrån men mamma är den som förmedlat det till mig 🥰

Rabarbersaft

  • 3l skalad och skuren rabarber
  • 4 citroner i skivor
  • 1 påse vinsyra/citronsyra
  • 2kg socker
  • 2,5l vatten
  • 1msk atamon
  • ca 1dl blåbär (för att få fin färg)

Gör såhär:

  • Lägg frukten i en stor balja
  • Koka upp vatten och socker och häll över frukten
  • Blanda i vinsyra och atamon
  • Låt stå svalt i ett par dygn
  • Sila av och häll up på flaska

Smaken är syrligt frisk och törstsläckande varma dagar och vill man öka friskheten ännu en grad kan man krossa några myntablad i glaset till serveringen 😛🍸

Rabarbersaft årsmodell 2023

Efter 4 laddningar av den här (16 flaskor) så får plantan lite nässelvatten och vila så får vi se om den orkar med nån paj lite längre fram i sommar.

Sparad i Recept

Sweet Chili-sås

När jag ändå är igång och drömmer om dignande chiliplantor; här kommer ett recept på sweet chili-sås från den tiden när man var nybörjare på chili och fick massor av skörd. Även i det här receptet är det en fördel att använda inte alltför stark chili enligt mig.

Det är något visst med att ha ett recept uppskrivet i en bok ❤️
Hemkokt sweet chilisås

Titta mest på de vänstra flaskorna, de högra är gjorda på rörsocker/muscovado för det var på den tiden det var poppis att inte använda vitt socker. Just de här såserna gjorde att jag bestämde mig för att det inte var så farligt – de ser ju så mycket smakligare ut 😊

Sparad i Recept

Chilisirap

För några år sen hade jag väldigt mycket chili, typ sådär så att jag inte riktigt visste hur jag skulle kunna ta hand om allt. Just nu drömmer jag om att det ska bli så iår också. Det har sett ganska skralt utpå den fronten – plantorna har inte växt alls bra, varit lite gula och sett hängiga ut. Tills jag kollade igår:

Hoppet om överdådiga mängder chili lever igen 😃

Om jag så bara får lite chili iår så är det detta som ska tillverkas:

Chilisirap

2dl vit sirap

2dl vatten

2 chilifrukter (inte alltför starka, tex mogen padron, citronchili, vampire)

Klipp chilin i småbitar (inklusive frön) blanda med sirap och vatten. Koka i fem minuter. Häll upp i flaskor och låt svalna.

Extra fint och man har olika färger på chilin för att få lite konfetti-känsla i flaskorna och när man använder den.

Ringla på tex glass, fruktsallad eller på en grönsallad. Eller ha som gå-bortspresent.