Sparad i experiment, Odling, sötpotatis

Sötpotatis-projektet

Det som gick yberbra i krage 2021 var sötpotatis! Eller ja, jag vet ju inte hur mycket de ger i avkastning vanligtvis men jag är iaf extremt nöjd. Jag startade ju med att köpa 3kg (8st) ekoknölar på Ica.

Sötpotatis i balkonglåda.

Knölarna placerades i lätt fuktad jord, i balkonglådor på ett bord vid ett element där knölen tittade upp lite ur jorden.

En av knölarna fick till sist skott som planterades och togs sticklingar på.

Då det blir långa skott fungerar det även att göra avläggare, dvs att lägga ner ett lite längre skott under jord där de också bildar rötter. När den fått ordentliga rötter knipsas skottet bort och planteras i eget kärl.

När det var dags för utplantering hade jag ca 15st fina plantor. De fördelades på 3 pallkragar där botten fyllts med färsk hästskit och hösilage och toppen med jord från en gammal dyngstack av hästskit och spån. De planterades ut i början av juni – de tål inte frost, alltså kan man lugnt vänta ut det.

Värt att tänka på för odlingen är att sötpotatis vill ha det varmt. De går också djupt ner i jorden vilket gör att upphöjda bäddar är bra. De är nog inte extremt fuktkrävande men jag har ändå sett till att de fått en del vatten. Året innan hade jag ett par plantor som jag inte vattnade på samma vis och det blev inte lika stora knölar. De gick också extremt djupt ner vilket kan tyda på att de sökte vatten. Det var en ren slump att jag upptäckte att det öht fanns några knölar där.

Mina kragar är placerade vindskyddat av ett buskage framför en husgavel i söderläge, varmt och skyddat med andra ord. Jorden täcktes med mera hösilage.

De fick en hel del vatten och växte något fantastiskt bra, täckte snart hela kragarna och började så smått klättra ut. De skott som var på väg ut ur kragen böjdes ner mot jorden. Det blev inga blommor men rackarns mycket vackra blad.

Skörd!

10 okt skördade jag 7,7kg knölar. Inte bautastora men ack S Å G O D A!

En tid innan skörd klippte jag av ett gäng skott, satte i vatten och fick snabbt rötter på dessa. De blev planterade och blev först väldigt fina men har nu under vintern trots växtbelysning blivit ganska skamfilade, löss och trips gillar dom dessvärre typ lika mycket som jag gör. Min förhoppning är att få dessa att överleva så pass att de kan användas som start för nästa års odling. Om inte annat har jag sparat några knölar av skörden för att börja om på nytt.

Sparad i Chilepeppar

Årets fejl

Paprika och chilepeppar

Flopp. Satsat för mycket kraft och fått så lite skörd. Det har nog visserligen varit ett hårt år att vara pepparväxt under 2021 med snabba och stora skiftningar i temperatur, långa torrperioder och extremt mycket insekter (ohyra). De plantor som gick bäst var de som jag tänkt kasta och som stod ute i sina alldeles för små pottor till långt fram i juni. När de till sist fick större krukor och stå på undantag framför växthuset gick de igång och levererade en del. Till nästa år blir det bara ett fåtal sorter och då av mina trotjänare; Vampire och Citronchili. Och kanske någon som ska ingå i Tant Gröns chiliodlartävling. Chilikiosken ska göras om till tomatvägg tror jag och paprika chili får bo i krukor utanför växthuset när de nu så gärna vill det.