Tomatens dag och en hyllning till min bästa gröda!
För många år sen (ca 30 🙈) när jag började odla tomater hade jag dem vid en ladugårdsvägg. Det blev enorma mängder tomater som inte hann bli röda (det var på den tiden man blev superimponerad om någon hade en gul tomat). Jag ställde dem i papperskassar i källaren och fick väl några att eftermogna men de mesta blev förstört eftersom de låg på varann. Med tiden har jag lärt mig många saker om tomatodling och nuförtiden hör jag till den skara som aldrig köper tomater på affären. Dels för att jag är bortskämd med att de egna smakar så himla mycket bättre och butikstomater har ofta inte ens rätt konsistens. Dels har jag egna tomater nästan året om, höstskörden sparas och lagras till långt fram på våren, om man drar igång dvärgbusktomater i januari så har man faktiskt en liten skörd på fönsterbrädan att smaska på i april. Och genom att planera med olika sorter så sprider man skörden över en längre tid. Sen är det ännu godare att ta den där första utetomaten om man fått längta lite (även om jag alltid tycker att jag får vänta för länge).
Här är årets upplaga av fönstertomater som precis i dagarna fått flytta från lysrör till fönster.
Att anpassa sin konsumtion till säsongerna vi har och att mestadels äta sånt som kommer från odlingar i närheten är ett otroligt viktigt ställningstagande. Även om det inte är ekologiskt (vilket är en ganska omfattande och krånglig process med kontrollinstanser och ibland obegripliga regler) så har det inte fraktats långa sträckor, du har gynnat ditt samhälle genom att någon människa har sitt jobb här och inte på andra sidan jorden. I vårt land har vi många regler som måste följas och visst uppdagas det ibland saker som inte har gått rätt till men kontrollen är ändå betydligt större än om du köper saker från Långtbortistan. Jag tycker att det är konstigt att vi i Sverige som har så stor kontroll över produktionen av mat får importera från länder där man verkligen inte har samma kontroll. En bonde skrev för flera år sen: ”Mina barn serveras mat i skolan som produceras på ett sånt sätt att om jag gjort likadant skulle jag hamna i fängelse.” Är inte det konstigt? Att vi är så noga med det som tillverkas runt oss men sen när vi importerar så slutar vi bry oss?
Och hur gör jag då, lilla Odlerskan mitt i stora världen? Jo, jag odlar den mat jag kan och har sån tur att just Tomaten är en som går så himla bra att odla här!!!
Varför jag gillar tomater så himla mycket? Det finns så många skäl men jag ska ändå försök lista upp några så får vi se om du håller med.
- De är goda. Skulle eg inte behövas fler skäl men..
- Växer i alla jordar (om än med lite olika resultat).
- Du måste inte ha ett växthus eller jättestora ytor, krukor på en balkong eller en påle i trädgårdslandet, båda delarna funkar utmärkt.
- Tål tuff behandling; de kan tex bli knäckta och tejpas ihop. De kan halshuggas och förgrena sig så att du får dubbla, fyrdubbla, åttdubbla osv antalet plantor. En kvist som gått av kan sättas i vatten och den får rötter på bara några dagar.
- När du planterar om visar den tacksamhet på en gång och börjar växa – säg ordet ”omplantering” till en gurka så ska du få se på svimningsanfall deluxe. Om du sen närmar dig den med lite hastiga rörelser och en jordsäck i handen är det inte säkert att den överlever..
- Det finns mååååånga olika sorter och smaker; snabba och lite mer långsamma, såna som lagrar bra och såna som passar till sås, sallad, smörgås eller smågodis.
- Variationen i färg, form och storlek är oändlig.
- Det är en gröda som vi faktiskt kan odla i vårt klimat med lite anpassningar; växthus, skyddat läge, rätt sorter osv.









Passande nog så infaller Tomaten och tomatsåsens dag precis när det börjar bli dags att ta de slutgiltiga besluten om årets odling. Trädgårdstrollet brukar ha någon typ av tema och jag funderade på att hitta på ett jag också. Svårt. Jag vill ju ha allt. Så då kanske Minimalism skulle vara mitt tema för iår? Och då tänker jag att: Inte fler sorter än förra året (53 då, nu 50) och att inte ha fler än 2 av varje ny sort. Ett stopp på 100 plantor? Och där sprack matematiken direkt. Av mina gamla godingar behöver jag ha fler än två plantor. Jag får nog stanna på 1/ny sort. Fast tänk om den plantan är ett dåligt exempel för sin sort? Oj-oj! Kommer jag att lyckas tro? Vem vill betta? 😉
Jag har iaf bestämt mig för att jag inte behöver odla alla sorter varje år (vilken lättnad 😅). Jag har en rejäl fröbank som jag inte vill tappa bort, men som tur är är ju även tomatfrön långlivade och gror även om de har ett par år på nacken. Iår är ju också året när jag hoppas så ini bängen att de sorter som jag tagit från f1 fröna (den svarta plommon-cocktail och Regnbågen) ska bli stabil. Här har jag skrivit lite mer om det.
Så här ser min tomatplan ut för året:

Bra att sitta och kolla igenom förra årets slutresultat igen och ta upp de tankar man hade i höstas, just nu är ju såivern som störst och ska man begränsa sig (jag vet, minst lika trist som att banta, men det är lite skönt att inte behöva göra om alla sina misstag) så är det nu man gör det. Ska se om jag lyckas med projektet ”sätt så många frön som du vill ha plantor”…. 😜
Vill du hitta bra recept har jag samlat mina favoriter under Recept och vill du hitta bilder och beskrivningar av de sorter jag har provat genom åren finns de i Tomatbiblioteket.
Just nu skiner solen och lovar en fin vårig marsdag och jag ska fira med att så lite ampeltomater idag.
Vill du får mer tomatinspo rekommenderar jag https://www.tradgardstrollet.se Här finns många toppenbra sortguider och odlingstips och Jasmine som driver bloggen och podden finns även på insta och fb. https://farbrorgron.se och @tomatalvan ger också tips och råd gällande sorter och metoder.
Gör du själv en hyllning till världens bästa gröda – tagga med #tomatensdag2025
Länge leve: Tomaten!!! 🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅🍅


