Sparad i Odling, Paprika, tomat

Mellantid

Den period när man gjort klart alla omplanteringar och väntar på att det ska bli tillräckligt varmt i växthuset för att ställa ut allt där är ganska jobbig. Man tittar på sina plantor under lysröret och tycker att det inte händer så mycket – jämfört med alla andra trädgårdsnördsbilder ser de inge värst ut. Men sen när man kikar tillbaka på ens egna bilder om hur växterna såg ut för ett par veckor sen så inser man att det inte står still.

Så kommer oron – ska de förväxa sig innan de kan flytta hemifrån? 😱

Jag har nu börjat flytta ut mindre känsliga växter. Romansalladen (Helen Thayer) har ju överlevt expeditionen, en natt var utetemperaturen nere på – 5, men i växthuset hade det bara precis varit under nollan. De överblivna små tomatplantorna har planterats i egna krukor och står under bubbelplast. Därinne håller det minst en grad varmare än utanför, dessutom jämnar den ut tempen lite, 31° utanför stannar på 26° under.

Chili och paprika växer på, flera sorter har börjat blomma – det nya långa lysröret är verkligen toppen! Zlata har tom satt frukt 😃

Dock är det lite fundersamt med dessa ödem. De värst drabbade bladen blir gula och ramlar av.

Igår hade jag den stora lyckan att hitta en liten bortglömd bytta med överblivna tomater, som fick komma isär. Det blir en intressant prövning, de var vääääldigt små. 😏

Provar också att dela tåget med dill, de hade gulnat så jag gissar på näringsbrist.

Har också fått en liten potatistanke att börja gro i hjärnan. Jag ska nog göra en/två rader i gräsmattan och då endast odla ovanför gräset. Tänker lägga tidningar, på med jord i med potatis och täcka med allt möjligt efter hand. Hörde nån som odlat i pallkragar med grus och fått bra resultat så detta borde ju också kunna funka. Jag såg en bild på en blå avlång potatis som verkar spännande. We’ll see.. 😃

Sparad i Odling, tomat

Omplantering

Ny har omplanteringen av tomaterna börjat.

Scotland Yellow busktomat och Brandywine Yellow bifftomat

Jag bestämde mig för att använda mjölkpaket som krukor och gjorde hål i botten så att de kan dränera OCH suga upp vatten. Blev mycket nöjd med valet, paketen är höga och smala vilket betyder att plantorna får gott om jord och de tar inte så stor plats – något som är ovanligt viktigt i år, jag prioriterar och kånkar runt på plantor och krukor hela tiden.. Och vintern behåller greppet om oss fortfarande, imorse – 14°..

Nos på stenhård skare
Sparad i Odling, ohyra, tomat

Knottriga blad! 😨

Mina paprikor och chilisar har läskiga knottror på både under- och översidan av bladen. Blev såklart nojig då ohyrehotet ligger latent i bakhuvudet konstant, dock är guggle min bästa vän och jag kunde snabbt lugna nerverna, det var helt ofarliga ödem som kommer av häftigt påslag av näring till växten, klyvöppningarna hinner inte med utan ”sprängs” tydligen.

Ödem undersida blad, Peter
Ödem översida blad, Peter

Stackars klyvöppningar 😥 men de repar sig visst över tid så jag kan då istället få glädjas över att Zlata har fått blomknoppar ☺️

Zlata

Physalisem har äntligen börjat gro 🌱 hade för mig att den var snabbare än såhär.

Det är definitivt dags för omskolning av romansalladen – som fö är mkt god! Ingen beskhet och lite stuns i bladen 😋 Morötterna växer vidare så sakteliga, men jag är lite tveksam till hur det ska gå om det blir nåt annat än blast. Kanske måste börja gödselvattna.

Romansallad, morötter 🥕 och kålrabbi

Rätt mysigt nu, man går och plockar runt plantor, norpa ett blad här och där. Plötsligt har man nästan ätit en hel sallad. Dock är basilika ff en krydda och inte direkt god att äta bara sådär… 😁

I morse höll jag verkligen på att svimma, – 13°!! Trodde först att termometern gått sönder, att den visade +13 men ack nej. Projekt värma upp växthuset har börjat gro i min hjärna, får se vad som händer med det. Till tröst för den arktiska morgonen blev det en solig dag men det lär dröja innan våren kommer.. 🌸

Sparad i Odling, tomat, växthus

Växthus”arbete”

Riktigt vårväder idag söndag och allt! I växthuset var det 22°. Det är väldigt svettigt med vinteroverall… 😁

Sått (förstås!) vintersallad, spenat, salladssenap och en Nya Zeeländsk spenat.

Vintersådd med bevattning

När jag klippte ner den japanska malörten blev det också en spontansådd av dess fröställningar. Ev har jag försökt med det tidigare but my name is Envis (och Glömsk) så det blev en bytta även till den. Vintersalladen beskrevs även som lämplig för krukodling inomhus så då blev det så också.

Persika 🍑

Persikan ser ut så här just nu. Ännu har inga sköldlöss visat sig. Jag vet ju att de kommer men man kan ju alltid hoppas att de dött av den kalla vintern.

Under lysrören är det fullt och tomaterna börjar se ut som att de vill flytta från barnkammaren. Jag som trodde att det skulle kännas så lugnt nu när jag fått så mycket plats.. 🙄

Tomatodlingarna 🍅
Sparad i Odling, tomat

Tomat 🍅 på G!

Oj oj! Nu finns det ett kart på en fönstertomat (som hamnade under lysrör, jag vet) 😏

Whippersnapper

Av fyra plantor är det blomknoppar i tre fast de två som står kvar i fönstret ser trista ut. Har en fundering på att kapa och sätta sticklingar av dom. Farbror Grön talar ju om hur lätt och bra det funkar. Vi får se.

Sparad i Odling, pelargon, purjo, tomat

Basilika, söta bananen och pelargonerna

Nu har äntligen basilikan kommit upp – jag hade på riktigt gett upp hoppet om den men tydligen var den bara sniglig. Även purjo sådd II har växt och sötbananen har grott.

Basilika (felnamnad 😏)
Sweet Banana
Purjo

Nu kan man också se att pelargonskotten som behandlades med sticklinghjälp (vad nu det är..?) har satt fart.

Mårbacka Frk Doris

Vad gäller de små tomatplantorna – som nu alla har grott (de sista tog 9 dagar på sig) – tycker jag mig se en trend i att de frön som är gamla inte bara tar längre tid på sig att gro och har en lägre grobarhet, utan också i större utsträckning tenderar att inte tappa fröskalet. Ledsamt att se hur den lilla plantan tappert kämpar för att växa och så sitter det där och bara kniper ihop hjärtbladen. 😥

Siberia

På Physalisfronten intet nytt..

Sparad i Odling, tomat

Tomatsådd 🍅

Dåså, är tomatfröna i jord. 27 sorter blev det, en stund såg det ut att bli 19,men det kändes obra med udda antal under 20 och så hittade jag ett gäng frön längst ner i lådan som jag inte kom ihåg hur de smakade så då fick de också vara med på ett hörn. Dock kommer jag behöva köpa mer av Sungold (f1) och Bumble Bee som det bara fanns två frön av vardera kvar av 😱 de goaste sorterna och allt! (vilket jag ju iofs tänker om ganska många sorter..😏)

Nu har de fått flytta upp på pannan och ska glos på en gång om dagen så de inte får stå kvar när de grott.

Nån är lite för blöt, men det torkar fort.

Morgondagens jordranson för tummen blir omplantering av några chilisar och paprikor.

Zlata, Vampire och Peter

För övrigt så börjar det faktiskt se lite odligt ut på odlingsbänken. 🌱😊

Idag har den sist sådda purjon grott 🌱