Sparad i gurka, Odling, tomat, växthus, vindruva

Det går framåt..

Märkligt vad blåsigt det är hela tiden. Det drar på så att det ruskar med huset var och varannan natt. Det är lite tröttsamt faktiskt. Tur man kan vara inne i växthuset och pyssla.

Nu är all jord utbytt, 30 kärror ut betyder 30 kärror in. Resulterat i en såpass överansträngs axel så att det fick lov att bli paus ett par dagar emellan. Astråkigt! Men nu är det bättre och snart är jag nog starkare än innan 😉💪

Fuchsiorna har grävts fram och planterats, de har startat upp sig med sina vita skott som jag alltid är så rädd om (och alltid råkar ha av 🙄) men som nästan alltid torkar in och det kommer andra gröna skott istället.

Plantering av upptagna fuchsior.

De flesta tomaterna har fått flytta ut, bara de lågväxande står kvar inne. Det har varit lite skiftande drag under galoscherna (de har vuxit lite dåligt) och jag misstänker att min kompostjord var för stark, flera plantor har dött, flera är hängiga och ganska många har vuxit bara pyttelite. Trenden verkar följa sorten, Indigo Rose är inte någe fin, medans Scotland Yellow är kraftig.

Tomatkuvös

Jag satte ju två gurkfrön tidigt för att ha som fönstergurkor.. Den här bilden togs för tre dagar sen, nu är den vänstra på väg in under gardinstången och den högra har blomknoppar.

Tv Louisa th Hopeline (ampelsort)

Chili och paprika är bra på gång, det blommar lite här och var och nån har tom fått en antydan till frukt.

Chili Volcano

De förstådda nykomlingarna Maja och Zimmertomate är vansinnigt lämpade som fönstertomater! Det är så knubbiga och stadiga – verkligen ett föredöme för alla andra tomater 😁 hoppas att det är goda tomater också..

Zimmertomate & Maja

En annan nykomling för i år är Lucinda. Den är så vacker att den absolut gör sig som prydnadsväxt.

Lucinda

Lökstråna har fått tillskott på jord, några togs ur byttan och fick ny jord i botten, andra la jag nytt uppepå. Lite trassligt att få in emellan stråna men håller man på en stund så går det. Känns som att det alternativet var bättre för löken – det visar sig..

Konstigt med odlandet och trädgårdsfixandet – det känns alltid bra och avkopplande att hålla på, men det är lite stressigt nu på våren och det märkliga är att ju mer man blir klar med desto fler grejer tänker man ut att man ska göra. Det bara ramlar på en nya idéer liksom och innan man hinner hejda sig har man dragit igång nya projekt. Ett exempel: var lite trött på min gamla Zilga-druva (mycket druvor, kärnor och lite sura), fick några pinnar till en grön kärnfri sort av grannen. Alla Några tog sig, men ska bara ha en i växthuset – de äter upp allt ljus därinne annars. Dock måste då gammeldruvan ut. Sagt och gjort. Men först måste ladväggen målas. En son i behov av pengar lejdes. Det tog några dagar innan omplanteringen kunde ske men nu är jag nöjd, väggen målad, rankan utsatt. Nu ska bara uppbindningen dit så hoppas vi den klarar flytten, den är ju ändå sisådär 18 år.. Och så hoppas jag såklart att den nya rankan vill växa på ordentligt.. 🍇

Sparad i jord, Odling, tomat

Att hamna i god jord

Då var den stora omskolning en av tomater gjord. Konstig känsla infinner sig, nästan lite tomt – är jag redan klar med det stora projektet? Räknar efter och upptäcker att det finns 213 tomatplantor på gården, 118 av dom står inne under lysrör och i fönster, resten lever det just nu kylslagna och hårda livet i växthuset under fiberduk. Hur gick det till egentligen? Känns ju som att jag precis börjat.. Och vad ska jag nu hitta på tills de ska planteras ut? Nåväl, det finns alltid att göra, jord ska bytas ut i växthuset och rabatter skulle inte må jättedåligt av att rensas även om det inte är prio ett. Intressantare är dock att följa hur det går för mina plantor (jag kan alltså ägna mig åt att gå och glo på dom). Jag känner mig lite misslynt över den jord som jag satte de första plantorna i nämligen. Nån slags yrkesodlarjord som skulle vara bra. Jag hade slut på såjord och använde den direkt till sådden vilket nog var ett misstag. I vanliga fall brukar jag ha plantjord i botten och såjord över för att få lugn och ro för fröna men lite mer krut när de tagit sig. I det här fallet grodde de ju helt ok men jag tycker att rotsystemen på plantorna varit i tanigaste laget.

Lågväxta tomatsorter

Nu hade butiken i byn inte fått hem jord än (undrar om de prioriterar toapapper när de beställer hem grejer..? ) så jag har faktiskt använt egen kompost till omskolningen och än så länge ser det helt ok ut. De är iaf inte brända. MEN! Obra för mig är att det gror en massa små saker runt plantorna. En helt normal människa skulle ju bara utan att tveka dra bort de där små sakerna, men jag, jag har såååå svårt för det. Jag blir nyfiken och undrar vad kan det vara för något? Värdefullt? Svårodlat? Som kommer upp alldeles av sig själv hos mig? Rent logiskt borde de inte vara rara eller sällsynta men – man vet aldrig! När de sen blivit såpass stora så att man kan lista ut vad det är, finns en viss risk att jag har svårt att dra bort dom för att ’nu är de ju så fina!’ Kanske kan man plantera om dom? Och. Så. Vidare.

Okända frön i kompostjorden har grott.

Undrar om det beror på att jag kanske i första hand är odlare och inte matomhändertagare? Jag tycker såklart om att få stor skörd, men det är ganska jobbigt (på ett helt annat sätt än att ta hand om plantor) att ta hand om skörd. Jag är envis i att tro att om det finns liv (om än aldrig så litet) så finns det hopp, och om något kämpar kan jag inte utsläcka det, jag måste se om det går att rädda.

Förra året fick jag lida av det, kompostjord fick hamna i odlinglådorna. Vilket ledde till att det grodde en hel massa tomater och Physalis bland sallad och rödbetor. Vad fick jag tro? Jo, tomater och physalis. Inte sallad och rödbetor iaf. Nu måste jag verkligen skärpa till mig, så fort jag får se vad de där små grodda bladen är så ska de bort.

Det ska hur som helst bli intressant att se hur väl tomaterna växer i min egen jord vs köpejorden 😀

Sådde ju lök för ett litet tag sen. Hoppas att silverlök är gott.. 😛

Silverlök

Och ang att det gick för snabbt att plantera om tomaterna… Undrar om jag kommer tycka likadant när jag ska plantera ut dom? Annars är det då den där jobbigaste känslan av att faktiskt litegrann tröttna på odling brukar komma. När jag börjar fundera över om jag är riktigt klok egentligen, till vilken glädje och nytta det är att ha jorduttorkade händer och värkande rygg efter timtal av bära, kånka, flytta, byta jord och krukor…? Men nu; njuta av och glo sönder persikoblom, vårlökar och förstås växande tomatplantor ❤️😊

Sparad i ödem, Odling, Paprika, persika, tomat

Vår på gång!

Mittihelavärldenuppochner blir det vår igen. Corona finns hela tiden i var och ens medvetande men det bryr sig inte naturen om. Persikans knoppar har färgats rosa.

Persika Riga

Och hör och häpna! Paprikan har också knoppar! Zlata och King of The North levererar och ser väldigt fina ut, växer på bra med stora blad. Riktigt kul! Några av de lite mindre paprikorna och chilisarna har knottriga blad, men som jag lärde mig för ett par år sen är det ingen fara med det, helt naturligt och beror på en snabb övergång till högre näringstillgång tex. men det gör ingen större skada för växten.

Paprika Zlata

Även de förstsådda tomaterna har fått knoppar.

Garden Pearl med knoppar

Har så smått börjat skola om tomatplantor. Och herreje vad det kommer blir fööör trångt. Undrar vart jag ska göra av alla när de ska stå en och en.. 😬

Det börjar bli dags för egna krukor.

Sen kan man ju under om det ska bli nåt med dom alls så här direkt efter omplantering..

Nyplanterade stackars tomater.
Krokusarna blommar som tokiga!

Och det är vår i luften även fast det är fler minusgrader på nätterna än det har varit på hela vintern. 😊

Sparad i kategorisering, Odling, tomat

Fröinventering och planering

Sportlovstider utan snö, massor av trälig blåst och drabbats av ett extremt envist fruntimmersvirus 🤧😷 Typiskt för den typen av virus är att man är sjuk utan att vara dålig. I detta fallet har det inneburit hosta i åtskilliga veckor och förkylning med kluck i öronen. Utan att vara tillräckligt dålig för att bara ligga under täcket, rättså enerverande. Men man hinner komma ikapp sig själv lite och odlingsplanerna slår i taket. Frön har inventerats, tabeller med färger, storlekar och sorter har skapats.

Kontroll.

Det är riktigt gött när man på en enda plats kan titta på alla frön och leva i förvissningen av att man har full kontroll över hur det kommer att vara med odlingarna. Ända tills man har lagt de små gynnarna i jorden 😆

För en sak kan man vara säker på och det är att fröna kommer inte göra som man tror, hoppas eller vill. Vissa kommer gå över förväntan – gro snabbt, växa bra osv. Andra kommer inte att göra det. Och det är det som är tjusningen.

I en podd som jag lyssnar på pratar man om intermittent förstärkningen som är grunden för att vi människor blir så beroende av tex sociala medier, spel osv. Jag är helt övertygad om att den också driver mig i mitt odlande. Att det är den som gör att jag tre timmar efter att fröna är i jorden faktiskt går och kikar: ska de ha kommit upp? 😂 Fenomenet intermittent förstärkning fungerar genom att jag på något sätt blir belönad (bekräftelse tex) vid lite randomartade tillfällen. Detta med att belöningen sker bara ibland och inte alltid är ett så starkt sätt att befästa ett beteende så att människan (gäller även för andra djur) kan ge upp allt i sitt liv som är värt något för att få det. Lyllos mig som bara är odlingsberoende då..

Tomatfröinventering

Tomattabellen innehar idag 38 sorter. Betyder 2-3 av varje sort i växthuset. Jäkligt futtigt känns det när man tänker på antal frön alltså. Inte lika futtigt när man funderar på mängd förväntade tomater. Tidigare års skördar har gett ju gett ca 45-50kg. Ansenlig mängd frön där dô.. 😁

Chilifröinventering

13 sorters chili. Rekord för mig, men det är lite tomt längst bort i kolumnen superhet…

Paprikafröinventering

Som jag skrivit om tidigare, paprika är inte min bästa gren, men eftersom jag är envis så.. Och åtgärdsprogrammet är skrivet; stora krukor, mycket näring.

Sparad i gurka, Odling, Odlingsrapport, tomat, växthus

Tomat- och gurkrapport 2019 🍅

I år blev det ca 45kg tomater allt som allt. Det är en ansenlig mängd, speciellt om man betänker att 4/5 delar av familjen konsumerar 1/10. Betyder 9/10 (ca 40kg) i mig och min mun. Ganska mycket blåsor i munnen men förskräckligt gott och vääldigt nyttigt. För ett par år sen på hösten fick jag under en längre period en konstig järnsmak i munnen, började frukta för alla möjliga konstiga sjukdomar, vad kan man inte allt ha om söker på nätet liksom? Efter att ha gjort omfattande provtagningar visade det sig att jag var kärnfrisk och sådär framåt jul avtog järnsmaken. Ungefär samtidigt som tomatförrådet ebbade ut. Utan att ha några forskningbaserade evidens tänker jag att det förmodligen är så, överkonsumtion av tomater ger järnsmak men verkar inte vara farligt. Och käkar glatt vidare. 😃

För att reflektera om årets tomatodling i siffror så; säsongen blev ca 1 månad kortare än förra, tomatavplock slutet av sep 2019 jfrt slutet av okt 2018. Betydligt varmare hela säsongen 2018. Totalt sett skiljer det inte mer än ca 5kg på säsongerna men skillnaden är en betydligt större mängd inplockat omoget i år.

Sex backar varav två får stå svalt ett tag till (i försök att mogna långsamt) iår istället för tre brickor på eftermognad förra året.

Blandade färdiga tomater

Som alltid är det lite svårt att summera, bestämma sig för vad som varit odlingsvärt osv, särskilt med tanke på att det är mycket kvar som ska mogna fram.

Helt klart är att de frön som togs av Karintorps Söta Karin och Jordgubbstomat har kommit för att stanna – trots att de nog är hybrider har de varit superbra och ändå hyfsat lika i smak, form från planta till planta. En fådd planta som jag var lite skeptisk till (biff, som sällan går särskilt bra hos mig) Semente Selzionat visade sig ge jättegoda, stora och lagringsvärda tomater. Det är tydligen en sort som är i köpt på Madeira. Brandywine Yellow blir också kvar.

Father Frost har jag testat klart, inte så god, gav enstaka tomater och krallig planta. Golden Queen var helt ok, lite bättre hållbarhet än Solguld, vi får se om den blir utbytt av Golden Queen nästa år, man kan inte ha hur många gula som helst liksom.

Några är så självklara för fortsatt odling att jag knappt behöver nämna dom men gör det iaf: Garden Pearl, Whippersnapper, Venus, Yellow Canary. Sungold, Green Envy, Bumblebee. Ponderosa, Principe Borghese för att de är hållbara. Har en annan fådd som heter Sugar Drops, kanske inte så söt som namnet får en att tro men bra hållbarhet och fin färg (orange). Indigo Rose förstås. Vi får se hur det blir med Irish Candy.

Nästa år ska jag testa Wilma och sen hittade jag nån på fb som sålde 200 (!) sorter tomater med bra beskrivningar, spännande! Och då måste några sorteras bort, så är det bara.

Ska även se om jag kan få tag i en sort som heter något med Ambrosia, den ska tydligen vara ännu sötare än Sungold – uppmätt med siffror och allt – nördigt värre alltså!

Till nästa säsong ska en del jord bytas ut, det ska läggas in koskit, hönsskit och täckmaterial, för baske mej om det inte ska bli stora biffar!

Vad gäller gurkan så har sorten Hopeline, som går under benämningen ampelgurka, varit förträffligt bra. Jag satte och odlade som vanlig gurka, klättrande från jordbädd, de har växt som attan och använt persikan som stöd. Goda redan som pyttesmå, rikgivande och tålig. Gick även bra att lägga in, hela och skivade. Mera sånt! Lousia, en slanggurka har även den varit bra men man får vänta längre på att de ska växa till ätliga och de är också mer känsliga under tillväxten.

Hopeline
Blandade omogna tomater
Ponderosa

Och så säger jag som jag brukar på hösten:

Nästa år, då ska jag inte ha så många sorter. Och inte så många plantor.
Sparad i Odling, potatis, tomat

Skörda skörda varje lörda’ 🎶

Man slutar aldrig säga det: vilken fantastisk sommar, och nu också fin höst! Förra helgen och veckan innan (v 41) – högsommarvärme, strålande sol. Denna vecka var det lite svalare men ff soligt och fint. Idag ser det dock ut som att locket är på – perfekt dag för att ta hand om skörden alltså.

Potatis med form som beskriver vad jag känner för den här tacksamma och anspråkslösa knölen.

Potatis är verkligen en otrolig växt! Den har fått växa på och klara sig så gott det gått i hösilaget, nu har sen länge blasten vissnat och jag hämtar in det vi behöver ha till middag vartefter. De lagras under höet – som äntligen börjat förmultna lite, det händer ju inte så mycket på den fronten när det inte finns nån fukt – och jag tror att de fortsatt växa även utan blast. Dessutom fryser de ju inte därunder i första taget. Potatisodling har verkligen visat sig vara enkelt och förvånansvärt självgående. Ingen rensning, ingen vattning, ner med knölar, vänta, skörda och bli mätt ❤️🥔❤️

Avtäckning av Amandine

Amandine, de sista morötterna och de små usla rödbetorna.

Först trodde jag att potatisskörden inte var så värst när det blev ca 5st/satt potatis. Sen fick jag veta att det var en god skörd. Nu känner jag mig mer än nöjd, tio liter av ett kg sättpotatis (vad nu tio liter potatis kan väga..😏)

Igår tog jag till sist in resten av tomaterna. Men som vanligt har jag ju svårt att bestämma mig om säsongen är slut, som i helt slut, över och totalt till ända. Så mycket slut att det bara är att riva ut alla plantor och städa. Tänk om det är nån av de blommor som sitter där och blommar skulle kunna utvecklas till en tomat? Det hopp mitt hjärta känner för växter som har den minsta lilla chans till överlevnad är svårt att inte bry sig om och bara rafsa ihop alltihop, även fast jag (som i min hjärna och med mitt förnuft) VET att de kommer frysa och bara bli vidriga att rafsa med.

Resterande tomater och vindruvor

Den sista tomatskörden uppgick till 11.2kg. Betyder en totalskörd för året på 49.2kg. Plus det som man går och trycker i sig hela tiden. Över 50kg tomater. Tja.. rätt okej känns det 🤩😌

Färdiga tomatbrickan = finaste fruktfatet

Nu sorterar jag upp dom efter mognadsgrad på brickor som får stå i matkällaren. En bricka kommer dock stå inom ätbart avstånd så att man kan plocka när man är sugen. Och förstås som prydnad.

Tomater på eftermogning, de som verkar bli klara först högst upp

Ponderosa vintertomat 3kg från två plantor.

Det är ganska spännande med sorteringen också, det är några gröna som jag inte tror att det blivit några färdiga av än. Vi får se framöver vad det kan vara för sort, tror att de kommer från en fådd planta.

Gröna strimmiga än så länge, får se hur de blir sen.

Avslutar med några bilder från växthuset igår..

Sparad i chili, Odling, Paprika, pelargon, tomat

Skörda-rensa-skörda-repeat

Det känns att det varit en lång skördeperiod som bara fortsätter och fortsätter. Och inte mej emot, även om man ibland längtar liiite till urstädat växthus.

Det urstädade kommer dock närmare i etapper – igår plockades det som satt kvar av chili och paprika;

Habanero, Citronchili, Sweet Banana, Penispeppar, Vampire, Lombardo och Zlata

Tidigare har dessa tagits in;

Sweet Banana och Zlata

Lombardo, Penispeppar och Habanero

Plantor som ska försöka övervintra planterades i lite mer hanterliga krukor. De har ju alla mer eller mindre löss och vissa klipptes ner helt.

Några fick dock ha kvar kalufsen en stund till.

Andra plantor har också tagits undan för vintern, min egen bebispelargon Nillala har fått komma in i sovrumsfönstret så att den säkert klarar sig, tillsammans med några fler pelargoner som jag är extra rädd om och som inte är alltför stora. De största pelargonerna har fått flytta in i jordkällaren.

Fuchsiorna hade fryst och de ska utsättas för experiment och bo i växthuset hela vintern. Jag ska bädda in dom ordentligt. Teorin bygger på att jag vet att de är hyfsat tåliga och kommer tillbaka även efter frostknäppar. Och jag behöver verkligen spara på ryggen OCH tiden till våren. Är de redan i växthuset borde de dessutom komma igång lite fortare.

Vissa delar av odlingssäsongen går mot sitt slut, potatisprojektet håller vi på att äta upp, det har inte blivit jättemånga, men Bordeauxen har gett stora fina och Swift medelstora lite fler. Amandine sparar jag lite på.

Kålrabbin har gett några huvuden (eller vad man nu kallar det) och smakar finemang. Och det tycker ff kållarverna 🐛… 🙄 Rödbetorna är ganska små, nästa år får jag testa på nåt annat sätt. Purjon fortsätter växa och är väldigt fin om än inte jättestor. Squash har jag skördat några stycken giganter och några mindre – dock glömde jag hur känsliga de är, en minusgrad och de så maffiga bladen ser ut som snorloskor 😥 skulle ju förstås ha plockat in de små som fanns kvar. Den självsådda salladssenapen fick leka ruccola och var med i en kräm till långkokat kött – smakade bra. Det som ff får sitta kvar är purjo, morot, kålrabbi och det fåtalet rödbetor som är kvar.

Jag är lite velig om huruvida tomaterna ska få sitta kvar eller ej.. Men de mognar ff fram där de hänger så beslutet blev att ta in de som hängde på lite utsatta ställen, tex längst fram uppe vid taket, det är alltid där det fryser först. Så här långt har det blivit ca 38kg tomater, jag har aldrig förr vägt in och räknat ihop hur mycket det gett men det känns som att det iaf är mycket mer iår mot förra året.

De tomater som jag är lite besviken på är Indigo Rose, som alltid brukar vara så produktiv har verkligen missat målet, några enstaka frukter bara. Brandywine och andra biffar trivs inte så värst bevisligen, få och endast normalstora frukter. Indigo kumquat är för lågproduktiv även om de är goda. Orange Sweet Cherry har varit som Snowberry vilken är lite smaklös.

Plantor som skött sig bra är:

Scotland Yellow, Garden Pearl, Whippersnapper, Sweetie, Sungold, Bumblebee, Black Sweet Cherry, Green Envy, Principe Borghese (som har gett mycket, men som inte riktigt har den hållbarhet som jag föreställt mig), Rosa, Siberia, Irish Candy (den är såå god så den är förlåten sin inte jättestora skörd), Blue Fruit är ok även om den inte heller ger så stora frukter. Ponderosa har många tomater på gång, de har inte mognat än så jag vet inte vad de smakar men de torde hålla sig bra med tanke på hur långsamt de mognar.

I Sälen och Trysil har den första snön fallit så Winter is Comming (❤️❤️) även om jag nog har lite mer tid på mig innan den är här. ❄☀

Sparad i chili, Kålrabbi, Odling, Paprika, purjo, tomat, växthus

Bajs 💩

Att sitta i växthuset och blogguppdatera låter mer romantiskt än det är.

Kom hem från Östansjö Trädgård med både en påse blommor och ett gigantiskt mindervärdeskomplex av att ha sett tomater och gurkplantor av monsterstorlek. Kan tillägga att komplexet också tog hem två stora säckar hönsgödsel, därav den mindre glamorösa upplevelsen av växthusbloggande..

Det blev kaffe på gräsmattan i syréndoft istället 😍

Mina tomater och gurkor verkar dock trivas med bajslukten, det ser nästan ut som att de är grönare idag än igår😀

Lite purjolök har fått komma ner i kanten av bädden.

Även pallkragarna har fått gödsel och potatisen ett lager till med hö.

Kålrabbin ser fin ut, löken har kommit upp, morötterna har överlevt och ev har rödbetorna grott.

Romansalladen växer bra, vinterdillen likaså och ny dill, rädisor och ärtor har kommit upp.

Idag ska jag sätta squashfrö i krukor, de har inte grott i hölandet och det är bättre att ha plantor att sätta ner tror jag. Kanske sätter jag några bönor också.

I torsdags var vi iväg med amatörerna till Svedrins i Rudskoga. Igår var det Östansjö. Dvs mer planterade 😅

Dock har alla överblivna tomater, paprikor och chilisar fått nya familjer att bo i. De fick åka med till skolan och eftersom fjolårsplantorna hade skött sig och levererat så hittade även dessa nya hem.

De omplanterade plantorna trivs och har kommit igång.

Zlata

Lombardo

Svartöga, både Sunset Shades och vanlig (de hade förstås växt ihop och de går alltid sönder om man tar isär dom)

Och det är HELT GALET vad det blommar!

Nu: tillbaka till bajshuset för plantering.. 💩

Sparad i experiment, lök, Odling, potatis, tomat, växthus

Värmebölja och allt händer på en gång!

Plötsligt är den långa väntan slut – det blir 25° varmt och jag har fingrarna i jorden alla lediga stunder. Det gäller att prioritera, fundera ut vad som är mest viktigt just för stunden och att planera ihop med väderprognoserna. Just idag ska det åska hela dagen. Igår och i förrgår var det superfint så nu sitter grönsaksfrön och småplantor fint i sina lannen och sörplar i sig av regnet.

Min trognaste följare gillar potatislandet, det blir väl varmt och gott där antar jag.

De har fått lite gräsklipp som täcke för att hålla värmen och hålla undan ogräs. Det känns som att jag är helt i rätt fas för en gångs skull.

Både kålrabbi och salladsplantor a har haft en bra utveckling i sina krukor.

Morotsexperimetet går vidare, än så länge är jag hoppfull. Det är små morötter i pluggarna, dock är det väldigt mycket rötter också.

Förgroningen av rödlöken gick över förväntan, på de få dagar de fick smaka på jord hann det börja växa både lite rot och lite grönt 😃

Jag sätter dom med flit väldigt tätt för att inte slösa med plats då jag tänkt att gallringsskörda vartefter.

Jag har även satt min sista potatis – för i år iallafall. Amandine fick vänta lite längre i växthuset då den inte groddade sig så fort. Det berodde på lagringsbarheten enligt plantskolan. Swiften däremot har det redan kommit upp små gröna skott från kan man se när man lyfter på höt.

Sparrisarna har kommit igång och det är tur att Nosen inte förstår att han kan beta av dom för annars skulle jag inte få några – han gillar dom minst lika mycket som jag!

Hunden som älskar sparris får alltid sista stumpen.

Jag är lite fundersam på när de ska växa så mycket så att det räcker till en riktig skörd att ta med in och tillaga. Som det är nu (och har varit i flera år) så blir det ett par skott i taget som blir klara, man bryter av och hinner äta upp innan man har kommit till köket. Lägga på lite hösilage kanske 🤔

Igår blommade den här:

Jeffersonia diphylla

Och jag hann med att fota som tur var för nu är blomningen över. Sen har jag ju denna mest för de gulliga fjärilsbladens skull. Och för att den var ett fynd på en trädgårdsmarknad, den är tydligen VÄLDIGT ovanlig.. Det svenska namnet är vit presidentsippa.

Eftersom kylskåpet (som alltid) liknar en öken och dammråttorna börjar bita en i tårna ska jag flytta in i växthuset idag. Tomatplantorna är uppsorterade och ska grävas ner och chili och paprika ska få flytta ut. Så får vi se om Inga eller Någon Annan i hushållet kan tänka sig att tämja råttor och jaga hem mat.

Sparad i Odling, potatis, tomat

Tomat 🍅 kärlek

Whippersnapper

Fönstertomater

Nu är de första tomaterna faktiskt mogna 😍 jag har ännu inte ätit nån, drar lite på det för att ”den som spar han har…” och de är ju så fina där i fönstret.

Nu har jag inhandlat sättpotatis. Tre tidiga sorter blev det, Amandine, Bordeaux och Swift. Den sista ska vara ultratidig tydligen. Amandine har jag delat, de var ganska stora. Så får de ligga i växthuset några dagar nu och grodda på sig lite till, det är ganska kyligt ute så jag tänker att det inte händer så mycket om jag planterar ut dom direkt iaf. Till veckan ska det bli varmare.

Tidigare i veckan kom jag oförhappandes ut från netto i sällskap av fyra blåbärsbuskar (ibland blir jag förvånad själv över hur bra jag är på snabba beslut 😏). De var väldigt fina och blommar tom. Dock kommer följdbeslut att behöva tas; hitta några till av en sort som kan ingå partnerskap med dessa, samt att hitta nåt bra ställe att plantera dom på..

Blåbärsbuske Bluecrop