Sparad i förodling, försådd, inomhusodling, ödem, tomat

Att vara i ’nu’

När man var liten och längtade hjärtat ur sig till lördagens ridlektion, alla vakna timmar i veckan väntade jag på den stunden, önskade att tiden skulle stanna de där futtiga 60 minutrarna när man kände händerna mot mjuk päls, ett hästandetag mot kinden. Den mjuka känsla ut i hela mig när jag satte mig i sadeln och hästens rytm fortplantade sig till mig. Och blink så satt man där i bilen på väg hem igen. Jag vet att jag ofta tänkte att: varför känner jag aldrig att jag är där? Det kändes som att man bara fick små minnen av ridstunderna. Aldrig att man fastnade i dom som i alla de andra stunderna under veckan med tråkiga saker.

Jag har blivit bättre på det, att stanna i stunden och njuta, att känna efter hur fint och bra det är just nu, inte längta till något annat. Och jag är inte säker på att jag kunnat göra på något annat sätt när jag var liten, tiden går ju för fort när man har roligt och långsamt när man längtar. Jag har blivit mycket bättre på det, att stanna upp och se den blå himlen och njuta av solen även om den är så stark att man inte ens kan öppna ögona.

Det som ska stannas upp och njutas av just nu är för det första att vi för första gången på flera år fått vinter med is och snö. Jag har bestämt mig för att använda vintern (snön och isen) till något som är trevligt varje dag; ridturer (om det inte är för kallt – jag blir väldigt snabbt frusen och då är det är inte njutbart), skid- och skridskoåkning. Och när man tröttat ut sig med uteaktiviteter så kan man sitta inne med tofflor och en kopp kaffe och planera, småså (nytt verb för att så några enstaka sorter i färre antal) och titta på sådder varannan timme.

Nu är också tiden att njuta av planering av sommarens odlingar, njuta av att det framöver kommer en ljus sommar. Just nu vet jag också att det här året kommer vi få den perfekta sommaren, lagom varm och solig men också tillräckligt fuktig. Den kommer att börja med en mild vår och pågå utan nattfrost fram till mitten av oktober.

Vilken tur att jag då också bestämt mig för att njuta av mycket grönsaker OCH blommor. Jag har köpt hem en väldig massa frön till ettåriga blommor som ska passa till snitt. Tanken är att under hela sommaren (inte bara i juni som det är med perennerna hos mig) ha bukettmaterial att plocka in. Och om rabatterna och lannet blir för litet; då lägger jag bara ut lite mer täckmaterial på gräsmattan – voilá! Här där va lätt ’bara att lägga ut’.

Och efter allt det där babblet kommer vi till det viktiga, uppdatering på odlingsfronten; plantor som gått igång ordentligt och som inom en hyfsat snar framtid kommer att ge skörd är fönstertomaterna.

Plantan som grävdes upp och flyttade in i höstas. Okänd sort.

Dock har det blivit något konstigt med några. Det började med att de rakade iväg och blev glest mellan bladen trots att sorten är dwarf och ev microdwarf (?) Maja och Zimmertomate blau. Sen krullade sig bladen åt fel håll (uppåt) och sen krullade de sig neråt (som de kan göra när det är lite för näringsrik jord). Och sen torkar bladen in och ramlar av. Som sagt, det hände med de två sorterna och inte på Venus eller den jag kallar Fönstertomat (har tappat namnet på vägen). De plantorna har satts i karantän i väntan på utfall. Tänker att det skulle kunna vara ödem likt det som chili och paprika får ibland men har lite svårt att se att det är helt lika.

Det som snart ska planteras om är paprikorna.

Paprikor

Och det som ska tittas till är chilisådderna. Ett par sorter har visat sig men än kan man inte ropa hej.

Idag ska alla frön sorteras upp så fint så att det sen blir lätt att hålla ordning på och komma ihåg att så i rättan tid. Flera fina tips på insta visar datum-för-sådd-sortering. Får se om jag får ihop något sånt.

Fått ner lite frön i jord. Lök (en röd och två gula), lite sallad för inomhusodling, basilika, tre lejongap (ett par av dom är väldigt gamla frön så det är mest för att inte slänga, förhoppningarna är mycket små) och två sorters tobak. Inser nu i skrivande stund att Törnrosa försvann på vägen.. Det får bli morgondagens fix.

Tanken var att jag idag också skulle ha sått några av de långsamma blommorna som ska få stå ute i kylan ett tag; Jätteverbena, rosenskära, malva mm. Alltså, jag är bara såå långsam. Men skönt, nu har jag lite såjobb kvar att njuta av ☺️

Sparad i höstsådd, Odling, tomat

Odlingsåret 2021 har börjat!

Jullov betyder planera för odling 😃 och nu gör jag allt för att bromsa. Försöka nöja mig med att sätta lite i taget. Det är väldit svårt.

Lysröret har burits in (efter mycket tjat) och fönstertomaterna och de most precious av pelargonsticklingarna har fått flytta dit.

Tomater, pelargonsticklingar och det stackars olivträdet (längst bort i bild)

Tomaterna (sådd 6/11) har skolats om och efter bara 36h syns tillväxten (de är lite ljusare i toppen pga ett dygn utan lampa i källaren).

När skörden togs in i höstas (13/10) följde även en liten tomatplanta av okänd härstamning med in. Nu är det knoppar i den..

Tomater på Alla hjärtans dag?

En del av min begränsning av sådd är att endast så paprikan nu (7/1). Chilin ska få vänta åtminstone till det magiska datumet 19 januari som var den dag jag sådde på förra året och som då tydligen var ett i hästväg bra datum för chilisådd. Jag hade egentligen tänkt låta fullmånen styra sådden men kunde inte hålla mig. Det är tre veckor kvar till fullmåne nämligen.

Av fjolårets tomatskörd återstår endast fyra backar med glest lagda Ponderosa, Vesuvio Giallo och Söta Karin. Och jag försöker äta upp så mycket det går för de håller på att tappa smak och faktiskt bli sämre. Förutom Ponderosa då förstås, den håller ff på att mogna 😄 Och om man undrar vad det är för mörka små torra grejer som ligger där tillsammans med tomaterna så är det precis vad det är; tomatrussin, tomater som spontant torkat ihop till russin, goda att snaska på om man frågar mig 😋

Återstoden av tomaterna

Utanför fönstret snöar det för fullt 🤍🤍🤍 och om en timme kommer solen! ❄️💕

Sparad i Odlingsrapport, tomat

From ma head to-ma-toes 🍅🍅🍅-rapport 2020

Min absolut alla dagar i veckan största favorit av odling är ändå tomaten. Jag kan äta tomatsallad varje dag, vecka efter vecka utan att tröttna. Ta en tomat som snacks när jag går förbi skålen på bänken.  När jag är ute med cykeln/springer och vet att det ligger en fin saftig Moonglow och väntar 💛 Om man är hungrig och går in i växthuset, stoppa munnen full och n j u t a! När man mitt i mörkaste vintern kan göra en sallad där tomaterna har huvudrollen. Lägga i en gryta, soppa, brevid köttet i ugnen.

Jag älskar tomater! Att de sen är världens mest tacksamma grönsak att odla gör ju inte saken sämre.

Årets första planta är en liten som togs med in vid urstädningen av gamla plantor. En liten krake som satt i bädden och såg stark ut trots sen höst. Med hjälp av en skrivbordslampa i fönstret fick den sin första färdiga tomat på alla hjärtans dag. Samma dag sattes ett par sorter till som skulle bli fönstertomater; Zimmertomate Blau och Garden Pearl. Även om det inte blir sallad av de här inomhusodlade plantorna så är det ändå väldigt gott och lyxigt att kunna ta sig en egenodlad grönsak tidigt på året.

29e februari såddes så resten av plantorna. Väldigt många sorter. 33 st faktiskt. Men det ska inte bli lika många i år. Sade hon och menade det. Igen.

Under senare delen av mars planterades småplantorna om och eftersom det i inte fanns plats för ett par hundra plantor så fick en del av dom stå kvar i växthuset. Inte optimalt men de överlevde ändock. En mild vår i mars, kallt i april och maj. Bondepraktikans ”Om februari är mild, kan man vänta många frostnätter, när våren kommer.” och ja, så blev det.

Även om jag är till sist fick en rekordstor skörd av tomater (som jag såklart är svin-glad för) så var det en seg start. Vid omplanteringen hade inte den lokala matbutiken fått hem jord – och jag tror att det blev en av de otippade varor som folk var sugen på – tillsammans med toapapper. Jag improviserade och tog av kompostjorden jag hade. Olyckligtvis var den inte helt bra, dålig rotbildning och inte såvärst tillväxt.

Nåväl, 12e april flyttade de ut i bubbelplasttält i växthuset och 10e maj planterades de i bäddarna. 30e maj planterades nyprojektet med tomater vid pålar i landet ut.

Här är en lista med de sorter jag odlat 2020 tillsammans med en liten utvärdering över hur de har fungerat hos mig den här lite krångliga säsongen.

småtomaterIgen eller ej?
Söta Karin röd, multiflora, stor mängd, lagring ff bra i januarija
Vilmaröd, dvärg, cocktail, spinnkänslig, låg avkastningnej
Majaröd, dwarf, medium frukter, goda, bra planta, lagring ca 2 månja
Venusorange dvärg, söt och god, lämplig för fönsterodlingja
Garden Pearlampel, rosa, mkt snabb, söt och god, lämplig till sen fönsterodling för fortsättning ute, plantan ger stor avkastning men ger upp senja
Whippersnapperampel, rosa, mkt snabb, söt och god, lämplig till sen fönsterodling för fortsättning ute, plantan ger stor avkastning men ger upp senja
Yellow Canarygul, dvärg, ngt känslig för spinn och ohyra nerifrån. Bra avkastning med tanke på storlek.ja
Red Robinröd, dvärg, ngt känslig för spinn och ohyra nerifrån. Bra avkastning med tanke på storlek.
Zimmertomate Blausvart-orange, dwarf, mediumstora frukter, bra fönsterodlingja
körsbärs-tomater
Sweetieröd, körsbär, hög, mkt söt, långa klasar, vill spricka i sept-okt, hög avkastningja
Jorgubbstomatröd, hög, god och hållbar ca 3 mån, långa klasar, hög avkastningja
Rosa (eget namn)brun-rosa, hög, körsbärs, mkt god, hållbar ca 3 mån, hög avkastningja
Green Envygrön olivfärgad, droppformad, körsbärs, SÖTASTE!, mognar sent, sprickkänslig, hyfsad avkastning, hållbar ca 1 månja
White Sweet Cherrygul-vit, hög, körsbärs, söt och god, hållbar ca 2-3 månkanske
Ghost Cherryblekgul, mjuk, lite hårig frukt, mysko, inte god, hållbar ca 1 månaldrig
42 daysröd, busk, medelstora frukter, hållbar men plantan gav uppkanske
Bumble Beegulrödstrimmig, körsbärs, hög, mkt vacker och god, hållbar 3-4 månja
Ambrosia Goldorange, körsbärs, hög, god men inte så söt som förväntat ( den ska vara den världens sötaste enl mätningar) hållbar ca 3 mån, hög avkastningkanske
normalstora
Grekenröd, normalstor-stor, frö från tomat som vi åt när vi var på Zakinthos – sååå god! ja
Kalejdoscopic JewelSvart-grönstrimmig, normalstora frukter, vacker frukt, god men inte så mkt avkastning, senkanske, eller ja så blir det nog
Clementine BlueHar inte lyckats dokumentera denna tydligen 🙁kanske
Indigo RoseSvart-orange, hög, normalstora frukter, galet vackra frukter, god, men SEN! behöver mkt värme.vill men varit så besviken på den flera år nu!
SolguldGul, busk, normalstora frukter, god, bra avkastning, hållbar ca 2 månja – trotjänare
Scotland YellowGul, busk, normalstora frukter, god, tidig och mkt hög avkastning, sprickkänsligja
Moongloworange, normal till stora frukter, busk/hög planta, OTROLIGT god! Hållbar men ovisst hur länge då de snabbt gick åt..ABSOLUT!
bifftomater
Lucindagrön-orangestrimmig biff med ovanligt flikigt bladverk, vacker planta och ovanliga frukter, god, bra avkastning, hållbar ca 1 månja – för att den är så vacker!
Copiagul-rödstrimmig biff, god, ej så hög avkastningkanske
1884ljus rosa-röd mkt stor biff, god, bra avkastning, funkar både ute och inne, bästa biffen. Hållbarhet okänd då de gick åt snabbt.ja
Brandywine YellowGul, biff, mkt god, hållbar ca 1-2 mån, minus för sen fruktsättning och sen mognad, låg avkastning.vill, men är besviken på att den har så låg och sen avkastning
Xanandu Green GoddessGrön strimmig biff, vackra frukter, god, låg avkastningnej
Black BeautySvart-orange biff, god, hög avkastning, bra avkastning även ute men hann inte mogna där.ja
lagringstomater
Principe Borgheseröd toppig, god, lagring ca 2 mån, hög avkastningja
Reginaröd toppig, god, lagring ca 3 mån, hög avkastningja
Ponderosagul-aprikos, hög, lite blek i smaken, mognar efter jul, god avkastning, hållbar minst 6 månja – pga hållbarheten
Vesuvio GialloGul, toppig, MKT GOD! mognar förhållandevis tidigt, funkar bra både ute och inne, hållbar ca 3 mån, ff god i januari 🙂ABSOLUT!
Tomattabell 2020

Saknar jag någon sen tidigare år? Ja! Sungold fick stå tillbaka för Ambrosian och det händer inte igen. Sungold är en av de godaste tomaterna på denna jord.

Och med det så har jag nog reflekterat klart över årets tomatsäsong. För den här gången. Mitt odlande har utvecklats från att ha pågått mellan typ mars och sept-okt förr, till att iaf delvis hålla på med odling hela året. Visst är det lite skönt med vilan i nov, men att alltid ha några små odlingsprojekt på gång är vilsamt för själen, det är ett hopp om en ljusare framtid. För den finns ju där bakom hörnet och just nu när det äntligen kom lite snö som lyser upp tillvaron känns det som att vi står precis på hörnet och kikar framåt mot den ljusa tiden. Samtidigt som vi sätter de första fröna i den underbara jorden 🍅🪴🤎💚❤️

Sparad i chilisås, konservering, tomat, tomatsås

Fermentera mera!

Ny laddning med fermentering av tomater på gång!

Behövde ta hand om en back med tomater och de som blev en salsa med sting blev ju riktigt fin så nu satte jag en större mängd på en gång. Jag kryddade med vitlök och lite mild chili. Tänker att den kommer vara fin som tomat-chilisås. Eller heter det chilisås? Tror att det är mest tomater i den som heinz gör?

Insaltade tomater

Det finns ju en viss risk att det bildas mögel på ytan om det tittar upp en fruktdetalj så nu har jag tänkt ett varv till. Det bästa fermenteringsburken är den i mitten längs fram. På den är liksom locket helgjutet och går ner i burken en bit vilket gör att frukterna pressas ner i vätskan och samtidigt kan vätskan när den jäser pysa ut åt kanterna. I de vanliga burkarna har jag fyllt upp ordentligt, lagt plastfolie på (den sugs ju liksom ner lite i vätskan) och sen satt på locket lite löst för att hålla nere och ute luften men ändå så att det även här kan pysa ut.

Ja, nu är jag ju igång och jobbar igen (äntligen!) fast alltså när man går hemma och lullar så tror man ju att man är pigg. När man jobbar i skolan inser man verkligen hur intensivt det är när man kommer tillbaka såhär, helt slut efter halva dagen och den jä*la huvudvärken. Hade jag varit indian hade jag hetat ’hon som har ont i huvet’. Jag har ju klarat mig genom covidden bra om man jämför med hur det kan vara, men satans vad segt det är, 3 och halv vecka.. 🙄 Och inte blir det bättre av novemberträsket. Nu är verkligen den värsta årstiden, idag på väg hem från jobbet kl fyra, ljusätarmörker och regn av de tätaste och absolut minsta dropparna. Inge roligt! Kl kan lika gärna vara 12 på natten.. 😐 Man blir både trött och har svårt att se vad som är vad på vägen. Ska man vara ute får man vara så himla karaktärsfast och bestämd. Allt måste göras med pannlampa. Men! Jag har lyssnat på historiepod 😃 det är intressant! Om pesten 1710, när 40% av stockholmarna dog. Och hungersnöden 1867-69 när svenskarna emigrerade. Lite perspektiv på elände och man inser att man har det väääldigt bra ändå 😄

Och jag har världens roligaste jobb! Härliga goa elever och fantastiska arbetskamrater 🥰

Sparad i chilisås, konservering, tomat

Fermenteringen 2020

Fermenteringen gick halvbra får man väl säga. Det såg så lovande och fint ut först:

Tomater och chili på jäsning.

Jag använde samma strategi som jag gjorde på chilisarna förra året och som du kan läsa om här. Med den lilla skillnaden att de fick en plastpåse med vatten på toppen för att hålla frukterna nere under ytan och därmed minska risken för mögel. Tomater och chili fick samma behandling.

För det första: det har gått lite troll i detta med chili (spinn, löss, möss osv) i förra årets nybörjarfermentering upplevde jag inga problem över huvudtaget. Den här gången blev ena satsen helt förstörd, det hade möglat, och inte lite.. Så det blev en liten omgång, men TJENA VA STARK !

När man är precis i post-covid kan jag avråda från att hantera stark chili. Fick host- och nysattacker så insidan höll på att komma ut när chilin mixats och skulle läggas över i burkarna 🤧🤯 trots fläkt på max och altandörr öppen.
Salsan som mixades i den urdiskade mixern blev det en het variant av den med..
’Varför vill du odla sånt där? Vill du ta kål på oss?’ sambon är mycket frågande till varför man har såna plantor, tar hand om frukterna osv.

Svårt att svara på. Först är det ju lite coolt, 2 milj sc liksom! Sen, ba wow vicken fin planta! Oj, läskigt skrynkliga frukter! En dutt på tungan känns som en sakta pyrande eld och efter en halvtimme, flera glas mjölk och yoghurt mår man bara illa.. Tja, jag vet inte, det är ju synd att slänga.. 😉🙃😝 Man får helt enkelt droppa i ett litet litet uns i maten. Den kan komma att räcka lääääänge.

Tomatsalsa tv och chilisås i de mindre burkarna på Bhut Jolakia

Salsan är gjord av de fermenterade tomaterna, äppelcidervinäger och för att dämpa hettan, 1/2dl socker. Ganska god tycker jag att den blev till sist 😋 Visstja! En skvätt askorbinsyra. Jag är nu lite rädd för mögel faktiskt.

Sparad i Odling, tomat

Årets tomatintagning

Påletomaterna tog jag in den 8e september. För tidigt känns det men några hade redan då fått frostskador. 6kg på nio plantor får man bäl vara nöjd med även om jag protesterar mot frost i början av september.

Tomaterna i växthuset togs in 13 oktober. Först tänkte jag att de skulle få sitta och bli färdiga ett tag till, lagom att ta in i slutet av oktober. Trodde jag. Sen var det helt plötsligt redit kallt och inplockningen fick ske på kvällar med pannlampa och sladdlampa. Med stelfrusna fingrar. In kom de iaf och himmel vilka fina tomater jag får!

Mycket tomater blev det 😋

Totalt blev det 63,5kg i år. Det är nytt rekord faktiskt 😃 så får vi väl se om alla kommer att mogna fram. Lite längre fram ska jag göra en mer detaljerad rapport över årets hiss & diss, men då ska även hållbarhet räknas in så det måste bli senare uppenbarligen.

Tankarna inför nästa säsong går åt hållet att jag inte ska ha så många plantor. Jag behöver inte 60kg. Och det skulle vara bra att kunna ha lite mer annat i växthuset. Vi får se. Problemet är att det ju är såå roligt med plantor 🌱❣️

Sparad i höst, Odling, tomat, växthus

Mot slutet..

Det är fortfarande mycket att göra med skörden och plantor. På FB dyker minnen upp från tidigare år där tomaterna är inne på slutspurten. Det är de visserligen nu med men det känns som att det är mer kvar i år.

Jag håller på att i etapper avblada och klippa in tomaterna så att det sista kan mogna fram, ingen frost i sikte så planen är att de sitter kvar några veckor till. Jag har ju alltid haft lite svårt att vara sträng med att klippa bort blommor och nu är ’regeln’ att blomklasen måste ha nåt litet kart för att få hänga kvar. När det gäller småtomater alltså. De stora har ingen chans att hinna med så det klipps bort obönhörligen.

Inklippt för ett par veckor sen, men det växer mycket fortfarande.
Tomatklasar och några blad längst ut är allt som får sitta kvar nu.

Som alltid den här tiden när allt är fuktigt kommer svartmöglet. Det börjar längst ner i ena hörnet på persikan och sprider sig sakta in i växthuset. Motåtgärder är att försöka få in luft och ljus, avblada plantor så att de överlever till frukten har mognat. Ser de för illa ut plockar jag av frukten och lägger upp för att eftermogna inne. Spinnet lugnar sig den här tiden, de gillar ju inte fukt så det har väl sin naturliga förklaring.

Dock verkar inte persikan som är mest drabbad av möglet må dåligt av det. Det fäller sina blad vartefter och jag hjälper till att dra bort endel (luft och ljus igen).

Mycket grejer och en sällskapskatt.

Det finns mycket att städa och plocka med men det får vänta. Det är inte lång stund kvar av ljus när man kommer hem på kvällarna 😐 och då måste roliga saker hända. Jag är nog ganska bra på att ha det rörigt utan att bli störd 😄

Sparad i Böna, Odling, tomat

Underbara sommar!

Förra veckan blev ju en riktig höjdare, så varmt och skönt, flera dagar med över 30°! Men man blir lite matt, det är jobbigt att bara vara, så det gäller att så snabbt som möjligt komma till sjön för där är det ljuvligt! Sen måste man ju ta hand om odlingarna ändå, vattna lite och så, men tack och lov för täckningen! Det torkar sällan ut helt trots att jag inte vattnar så mycket. Och efter sol kommer regn, den här veckan har vi typ tio grader svalare och regnskurar.

Potatisen växer så det knakar och särskilt vild potatisen som hotar att tränga undan allt annat, och de har börjat blomma, men är det under? Icke..

Potatis, stor blast men inget under..

Nu skördar jag endel och har förstås alldeles för mycket av vissa saker, spenaten har vi ätit av men nu blommar den. Little Gem är ff fin men alla huvuden är ju ätfärdiga nu.. Dill har sått sig självt lite överallt och börjar gå i blom.

Och visst har jag fått några tomater från plantorna som sattes allra först, men hur i… ska man få igång tomatskörden lite tidigare?! Det är ju nu man vill ha överflöd av dom! Inte ens Whippersnapper liksom.. 🥺

Jag har provat bondbönorna och de var såå goda! Dock kanske de växer på sig lite till om jag väntar.

Vilken favo!! Tror att jag ska ha hela landet med dessa nästa år 😍

Påltomaterna växer så in i hunnan!

Plantorna är mycket kraftigare än de som står i växthuset..

Det har tom kommit tomater på dom:

Bifftomat på g.

Inne har jag glesat ur tomatplantorna en del, jag plockat av blad för att få in ljus till blommor och kart, för det märks tydligt, blommorna blir inte frukt om de är för tätt inklämda och det är mycket växtkraft i plantorna nu.

Eftersom det är rätt skönt att vistas i växthuset har jag även passat på att plantera om lite pelargoner. Och sätta pelargonfrön och några sticklingar. Fröna är från Lillpelargonen som jag kallar den, jag fick ju aldrig veta vad den hette när jag köpte den förra året. Det är den som är röd med vitt mitt i. Även narrhuvorna fick ny jord, de har sett väldigt tärda ut sista tiden även om de enträget blommar och blommar.

Det är nåt speciellt med att hållas med små plantor, det blir så fint när man får ner dom i den mörka jorden.

För övrigt är det mycket insekter nu 😄 jag träffar på för mig nya bekantskaper varenda dag. Så försöker jag logga dom på biologg (en app som liknar pokemon go fast att man samlar atteistället) och då är det ju bra om man vet vad man har för filur. Det är verkligen så intressant och lärorikt 😻 Dagens fynd är en videspinnare som jag fick rädda ur ett spindelnät och en liten ursnygg bagge som jag efter många olika sökningssätt kom på namnet på. Det är en falsknyckelpiga. Svårt att sova annars liksom..

Videsvärmare
Falsknyckelpiga

Om man är intresserad av småkryp och växter finns det hur mycket som helst att lära. Nu sprang jag också på artdatabanken (drivs av SLU) där kan man söka efter info och artnamn, men jag upptäckte också att man kan lägga in observationer. Roligt!

Nu blir det ut och plocka smultron – det finns galet mycket nu!

Sparad i experiment, förodling, försådd, Odling, ohyra, rödbeta, tomat, växthus, vindruva

Snö och maskrosor!

Det är inte bara virusar som löpt amok, vädret är inte klokt! Vem har bett om snö nu?! När chili och paprika fick flytta ut i växthuset och allt! Visserligen fick de fibertäcke på sig så det ska inte vara nån fara, men ändå 🙄

Paprika och chili har utvandrat

De ser inte för kul ut. Några hänger pga vattningsmiss men det väldigt svårt att tajma vattnandet för dom nu, vissa torkar på en dag, vissa är sura hela tiden.. Andra har fått gula blad och jag kunde först inte begripa varför, men det skulle visa sig att det har blivit spinn på några. Nåväl, de repar sig väl får man hoppas. Nu fick iaf de små spinnen sig en rejäl dusch – det gillar de inte och så fort det blir lite varmare kommer de här plantorna få ett eget place som är öppningsbart så att rovdjuren kommer år alla smarriga skadedjur 🐝🐞🦗🕷️😏

I helgen som gick fick tomaterna komma ner i bäddarna. Det blev galet tätt. Jag måste verkligen följa upp hur det fungerar. I min tanke så har de ju gott om utrymme för rötterna men frågan är om de kommer konkurrera för mycket med varann ovanför jorden? Det blev nog bara 20cm emellan vissa. Experiment igen. Jag fick som vanligt många plantor över så jag ska testa att ha några ute på påle på det här sättet Tomater på höjden. Farmor behövde några också och sen får nog resten åka med till kollegorna. Det brukar gå att hitta nya familjer till de som blir över.

Tätt tätt vi stå.. Undrar om det blev en omedveten protest mot den social distanseringen vi lever nu? 😉

Jag har också satt ut en av vindruvspinnarna som jag fick av min fantastiska granne. Vilken växtkraft. En kal ’död’ pinne sätts i vatten, får rötter och börjar växa. ❤️🌱❤️

Grön kärnfri druva

I trädgårdslandet har jag fått ner sättlöken och rödbetorna. Rödbetor har jag ju också gjort ett litet test på. Fick ju så roligt filmtips med förgroning av rödbetor. Det går till såhär: man har en remsa tunn frigolit (förpackningsmaterial) och placerar toapapper på frigolitremsan. Med jämna mellanrum lägger man ett frö och vartefter rullar man ihop den så att fröna kläms fast. Fröna ska ligga nån cm under det som blir överkanten på rullen. När rullen är klar sätter man ett gummiband om den ch ställer den i en mugg med lite vatten i botten. Pappret suger upp vattnet och håller fröna fuktiga så at de gror. Det får aldrig torka helt i muggen.

Smart skulle ha varit att lägga fröna med det avstånd mellan sig som man vill ha dom i landet sen, då kommer den här rullen att fungera som ett såband och man planterar helt enkelt hela toapappret. Jag fick pilla endel för att glesa isär mina små plantor.

Förgroning av rödbeta

Till sist: man kan inte bara hålla på med odling, man måste cykla lite också..

Ett litet hinder på vägen 😅
Sparad i försådd, morot, Odling, odlingsytor, tomat, trädgård

Odling och förodling

Oj vad man kan greja! Får aldrig nog! Under veckan som gått har jag hållits och krattat ihop hästskit och gammalt hö i hästhagen. Nästintill hela dynghögen har ju gått åt så måste jag ju få ihop ny gödning för framtiden. Det blev tretton traktorskopor med nytt material och väldigt fint i hagen 💕 Enda solket i bägaren är att det väl kan komma att bli en herrans massa snok i den nya högen.

Rent i hagen

Det har gått lite trögt med sådd av sånt som ska vara ute i lannet, dels pga att det nog egentligen är lite tidigt att så vissa grejer, – jag tvekar om jag ska våga, men också att jag inte riktigt tänkt färdigt på hur och vart allt ska sitta. Eftersom världens bästa syster inspirerade med en mysig planterings-planeringsbild på insta så var jag ju tvungen att härmapa.

Ritat och skrivit ner vilka grejer som ska ner var i trädgårdslandet.

Och rackarns vilket flyt det blev sen. Har försått två sorters bondbönor, purpurböna, brytböna och borlottoböna. Broccoli och grönkål. Solrosor. Gul och grön squash.

Försådder

Ute har palsternacka och tre sorters morot kommit i jorden. Förresten var det ju ett huvudbry också, lannet är lagt i lager med hö och gammal jord, kommer morötterna att orka växa genom lagret med gräs som ju är lite packat? För säkerhets skull har jag rivit runt ordentligt, luckrat upp och blandat om långt ner. Under var det gräsmatta för ett par år sen, den fanns inte längre, mörk fin jord som bara behövde luckras lite. Lite tungt jobb men jordgaserna (doften och känslan) är så bra för huvudet.

Morotsrader

Tomaterna växer, men den där egna kompostjorden som jag planterade om i var nog för mycket för dom, jag tycker att de står och stampar. Jorden blir också väldigt hård när den torkar lite och på ytan är den verkligen stenhård hela tiden.

Tomatplantor

Bra helg har det minsann varit trots att lördagsmorgon startade med att samla in förrymda hästar som sen resten av dagen gnäggade om att gräset på riktigt var grönare på andra sidan.

Vi vill gå i en annan hage!